Tips: gewoonten van gespierde mannen

Een goed trainingsschema is één ding, maar zonder een goede instelling gaat zelfs de zwaarste training je niet aan dat perfecte lichaam helpen. Met de onderstaande gewoonten kan jij jezelf wellicht ook ooit in het rijtje met gespierde mannen vinden.

1. Zoek je eigen motivatie

Motivatie moet van binnenuit moet komen om te zorgen voor de gewenste verandering. Kortom, je trainingen op de sportschool verlopen veel succesvoller als je een doel hebt dat je wil bereiken. Dat is per persoon verschillend. Wat wel belangrijk is, is het hebben van een trainingsmaatje. Zo kun je elkaar scherp houden en motiveren om alles uit je training te halen.

2. Zet voeding op de eerste plaats

Ben je serieus bezig met de sport, dan is je voeding minstens zo belangrijk als jouw bezoek aan de sportschool. Dat is juist waar de meesten de fout in gaan. Ze gebruiken vaak wel een goed trainingsschema met veel afwisselende oefeningen, maar een goed regime wat betreft voeding blijft vaak achterwege. Met andere woorden: het heeft weinig zin als je een uiterste inspanning levert op de sportschool om vet te verbranden terwijl je thuis weer diezelfde vetten tot je neemt.

tips gespierde mannen

3. Bewegen doe je niet alleen op de sportschool

Je kunt meer doen om je energieverbruik te stimuleren. Door juist ook buiten de sportschool fanatiek bezig te zijn met jezelf, stimuleer je de verbranding. Uit onderzoek blijkt juist dat stil zitten zonder iets te doen, zorgt voor een energieverbruik van 8%. Ben je juist wel actief, bijvoorbeeld door te lopen of te fietsen, dan stijgt het energieverbruik tot 38%. Pure winst dus.

4. Deel je tijd praktisch in

Je zult het ongetwijfeld kennen, alle smoesjes om onder een training uit te komen. Wil je een grote verandering realiseren, dan zul je de zaken anders aan moeten pakken. Je kunt je tijd namelijk altijd anders indelen zodat je wel tijd hebt voor de sportschool. Die verandering kost tijd, maar het is wel de moeite waard.

5. Routine is de weg naar succes

Heb je voldoende vrije tijd om te sporten, dan komt het aan op routine. Maak er een gewoonte van om ook je vrije dag zo goed mogelijk in te delen zodat je er tijdens je training optimaal van kunt profiteren. Een realistische ochtendroutine van 30 minuten tot anderhalf uur kan al veel resultaat opleveren. Begin bijvoorbeeld met een oefening en voeg daar gedurende de week een andere oefening aan toe.

gespierde armen krijgen

6. Speel in op veranderingen

Als je wat ouder en zwaarder bent, is de kans aanwezig dat er sprake is van het voorstadium van diabetes. Het nadeel is dat een dergelijke situatie ook invloed heeft op je testosteronspiegel en dus op je spieropbouw. Een (te) laag testosteron niveau zorgt er ook voor dat de vetafbraak trager verloopt door de aanwezigheid van teveel oestrogeen. Er zijn een aantal manieren om het testosteron op natuurlijke wijze te verhogen. De eerste manier is door middel van gewichtsverlies. Wat nog beter werkt is te zorgen voor voldoende slaap, het optimaliseren van vitamine D– en magnesiumspiegels en het stoppen met het drinken van alcohol.

7. Zoek een mentale uitdaging

Het klinkt logisch: je moeder staat niet in de sportschool om je af en toe een schop onder je kont te geven. Je zult het dus allemaal zelf moeten doen. Door met jezelf een weddenschap aan te gaan (die je natuurlijk niet mag verliezen) heb je direct een goede reden om je doel te bereiken. Bedenk iets wat je liever niet kwijt raakt en gebruik dat als een stok achter de deur. Een goed voorbeeld is de auteur van het boek The Blackmail Diet. Zijn advocaat gaf hij 5000 dollar in bewaring met de opdracht dat als hij in een jaar tijd geen 35 kilo zou verliezen, het geld gedoneerd moest worden aan een extreem rechtse partij. Dat werkte, hij viel inderdaad 35 kilo af. Netjes.

8. Wees de emotie de baas

Het is waarschijnlijk het beste advies van gespierde mannen: ga in een emotionele of stressvolle bui niet de oplossing vinden in eten! De kans is groot dat je het eten op die manier gebruikt als vorm van therapie. We hoeven je niet te vertellen dat zoiets weinig zin heeft en juist nadelig kan uitpakken. Eet dus gewoon omdat je trek hebt en omdat je lichaam nu eenmaal behoefte heeft aan brandstof.

gespierde mannen groot worden

9. Goede voeding is slechts een onderdeel

Het is uitdagend om je vetpercentage naar beneden te krijgen door je voeding aan te passen. Er is echter meer nodig dan alleen een streng dieet. Sterker nog, de kans is groot dat in gewicht toeneemt omdat je lichaam zal proberen een reserve op te bouwen. Door een aangepaste training, gericht op gewichtsverlies ga je de strijd aan op twee fronten en is de kans groter dat je inderdaad je doel zult behalen.

10. Richt je op het eindresultaat

Als je weet welke uitdaging er ligt, is het eenvoudig om een goed plan op te stellen om dat doel te bereiken. Je zult dan ook eerder in staat zijn om de verschillende obstakels te identificeren en deze te overwinnen. Door je te focussen op je einddoel wordt zo’n obstakel juist een uitdaging en kun je gericht aandacht geven aan het doel wat je voor ogen hebt. Maak gebruik van verschillende scenario’s zodat je weet wat je moet doen als bepaalde situaties je doel bedreigen.

Met de bovenstaande tips geven de gespierde mannen je een duwtje in de rug. Ben jij de 40 gepasseerd en wil jij afvallen? Check dan deze tips voor vetverbranding.