De budgetcap in de Formule 1 in 2021

Met de komst van de budgetcap, zijn alle Formule 1-teams beperkt tot hetzelfde maximale budget in 2021 (exclusief een twintigtal variabelen, waaronder coureurssalaris, marketingkosten etc.). Die cap komt neer op 145 miljoen dollar. Het plaatst dit verhaal in perspectief, evenals waarom elk schadegeval tijdens races in 2021 bij teams resulteert in nagelbijt-salvo’s.

De bedragen die te winnen zijn in de Formule 1 door de teams

Met zondagen waarbij enkel de top-tien punten krijgt, is het elk weekend vechten op de scherpst van de snede. En ook al is het podium buiten handbereik, elk punt telt voor een middenmoot- of achterhoede-team. De eindafrekening, daar draait het om. Het zit zo: de helft van wat de Formule 1 verdient, is voor de organisatie zelf. De andere helft wordt onder de teams verdeeld.

Hoe belangrijk constructeurs ranglijst in Formule 1

Weer daar de helft van, die strijkt het iedere team op door simpelweg op te dagen. Het andere deel gaat in de prijzenpot aan het einde van het seizoen. In 2020 was dat grofweg 600 miljoen dollar. Een top-drie eindklassering brengt rond de 100 miljoen binnen; 90 miljoen voor de nummer drie, 100 voor #2, en 110 voor de wereldkampioen van de constructeurs/teams. Daarna loopt de prijzenpot per eindnotering af met, waarbij de subtop vecht om verschillen van zeven á acht miljoen, terwijl de staart van het veld met één plek hoger eindigen vier miljoen meer int.

Waar de andere ‘prijzenpot’ heengaat

Bij rookies is het jaarsalaris in de F1 al makkelijk enkele honderdduizenden euro’s per seizoen. En terwijl de grotere jongens in de sport stapsgewijs klimmen naar een miljoen of zes, zijn het de bewezen racebazen als Lewis Hamilton of Max Verstappen, die de kaarten naar hun marktwaarde spelen. Een jaarsalaris van tien, twintig, of zelfs veertig miljoen is dan niet ondenkbaar. Is maar goed ook trouwens, de privéjet van Max Verstappen is geen goedkoop speeltje.

Let wel: dit geld komt uit de zakken van de werkgever, niet de Formule 1 zelf. Of beter gezegd: idealiter uit de portemonnee van de sponsoren die een coureur zelf aantrekt of meeneemt. De realiteit is dat je de lange weg richting de top niet overleeft zonder zulke geldschieters. Of ja, tenzij je papa miljardair is óf je tot een 0.000001% behoort qua skills – en dan nog zijn die centen nodig.

Dat ‘basis’ salaris is maar een deel van het verhaal. Bonusregelingen bij scoren van punten, podia of overwinningen worden eveneens contractueel vastgelegd. Voorbeeld: een overwinning in de koningsklasse kan al gauw een slordige miljoen euro per keer opleveren. Met meer dan veertien overwinningen in de pocket, doet Verstappen uitstekende zaken als het gaat vergelijken met de rijkste sportmannen van Nederland.