Hoe werkt de puntenverdeling in de Formule 1?

In een wereldkampioenschap waar aartsrivalen zo aan elkaar gemeten zijn, telt elk punt. Wat dat betreft is Formule 1 in 2021 een huzarenstuk, waarschijnlijk een seizoen dat tot het bittere eind uitgevochten wordt.

Gaat Mercedes-coureur Lewis Hamilton met een achtste wereldtitel aan de haal? Of zal de nieuwe ongekroonde koning Max Verstappen van Red Bull Racing daar eindelijk verandering in brengen? We weten het niet, maar het is zelden zo close geweest tussen twee voorhoedeteams in de afgelopen jaren.

 

Puntenverdeling in een Grand Prix-weekend

P1: 25 punten, P2: 18 punten, P3: 15 punten, P4: 12 punten, P5: 10 punten,
P6: 8 punten, P7: 6 punten, P8: 4 punten, P9: 2 punten, P10: 1 punt.

Simpel, toch? Buiten de top tien vis je geheid achter het net. Meestal dan. Een enkele keer kun je een plekje klimmen in de eindstand van een Grand Prix – omdat je rivaal bijvoorbeeld vanwege een overtreding een tijdstraf erbij krijgt, waardoor hij uitgerekend achter jou uitkomt in de eindnotering. Dit is doorgaans een uitzondering.

Bonuspunt voor snelste ronde

Sinds het Formule 1-seizoen van 2019, heeft de FIA (overkoepelend orgaan dat de professionele racesport reguleert) een bonuspunt ingevoerd voor de snelste ronde tijdens een Formule 1-race. Het doel? Teams stimuleren om te pushen en ‘gecalculeerde’ risico’s te nemen. Meer entertainment later in de race, luidt de insteek.

In de praktijk lukt dat mondjesmaat, want alleen in de top tien finishen geeft je aanspraak op dat puntje. En dan zijn er nog de topteams die zo een groot gat van voren slaan dat ze er met een ‘gratis’ pitstop mee aan de haal gaan.

(Experimenteren met) sprintraces en punten op zaterdag

In de naam van spektakel voor de kijkers, experimenteert de Formule 1 met een nieuw weekendformat: de introductie van een sprintrace op de zaterdag. De kwalificatie bepaalt de rangorde voor een sprintrace van achttien ronden. Die sprintrace is uiteindelijk leiding voor de startopstelling op zondag.

Ter toevoeging: de eerste drie van de sprintrace krijgt ook enkele punten: P1: 3 punten, P2: 2 punten en P3: 1 punt. Max Verstappen gaat de boeken in als de winnaar van de allereerste sprintrace van de koningsklasse. Wat die statistiek echt bijzonder maakt? Hij is daarmee gelijk de allereerste coureur in de geschiedenis van de F1 die punten heeft gescoord zonder een ronde te finishen!

De eerste sprintrace tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië is inmiddels achter de rug en viel redelijkerwijs in goede aarde bij fans en de coureurs. Deze proef krijgt een vervolg tijdens de Grand Prix van Italië op Monza, op 11 september.

Niet alleen poedelprijs voor ‘mindere’ goden

Of je nu voor het kampioenschap vecht of uit de middenmoot probeert te komen: die zwaarbevochten punten zijn bepalend. Voor de stand van zaken in het coureurs- evenals het constructeurskampioenschap.

Het gaat in de Formule 1 om grof geld. Geld dat sponsoren bereid zijn te investeren als je het goed genoeg doet, evenals het geld dat je team ontvangt voor de eindpositie in het constructeurskampioenschap. Voor een individu achter het stuur zijn punten een belangrijke indicator wat betreft daadwerkelijke prestaties, evenals hoe goed hij is in vergelijking met zijn directe concurrent; de teamgenoot. En dat vertaalt zich in diens marktwaarde.