Groen licht van Netflix

Dat Netflix een hoop geld te besteden heeft, moge duidelijk zijn. Gelukkig besteden ze dit geld ook aan kleinere producties uit minder voor de hand liggende landen. Een idee van ‘je kan bij Netflix van alles onderbrengen, het geld hebben ze toch wel’ dus. Dat Netflix niet heel kritisch is, leidt ertoe dat niet alle series en films op Netflix van dezelfde kwaliteit zijn. Maar het stelt evenwel ook filmmakers als Alfonso Cuarón en Martin Scorsese in staat films te maken die ze echt na aan het hart liggen. Het heeft bijvoorbeeld geleid tot de eerste Nederlandse Original, de Nederlandse misdaadserie die deze week eindelijk op Netflix verschijnt. Een andere titel die onlangs in het misdaadgenre verscheen, is de mafiafilm Lo Spietato.

films op Netflix

Films op Netflix: Lo Spietato

Lo Spietato is een Italiaanse originele Netflix productie en er staan niet zo gek veel Italiaanse films op Netflix. Lo Spietato betekent ‘de Meedogenloze.’ Want meedogenloos is deze misdaadfilm zeker. De film is dan ook wel bekend onder de Engelse titel The Ruthless. Ervaren filmmaker Renato de Maria regisseerde sinds 1991 al tien films en die ervaring is goed te merken in deze brute mafiafilm. De film volgt Santo Russo, gespeeld door Riccardo Scamarcio. Scamarcio zal je ongetwijfeld herkennen als Keanu Reeves’ tegenspeler Santino D’Antonio in John Wick: Chapter 2. Santos maten Slim en Mario worden gespeeld Alessio Praticò en Alessandro Tedeschi. Sara Serraiocco speelt Russos vrouw Mariangela.

films op Netflix

Opklimmen in de ‘ndranghetta mafia familie

Santo werkt zich in de jaren 80 op in de ‘ndranghetta, een mafia-syndicaat in Milaan dat gouden dagen doormaakt. Van jongs af aan keek Santo al op tegen de Mafia organisatie die respect en aanzien genoot. Oorspronkelijk komt het gezin Russo eigenlijk uit Calabrië in het Zuiden. Het gezin moest noordwaarts verkassen, toen Santos vader daar in onmin was geraakt bij de plaatselijke mafia. Hierdoor rust er altijd een smet op de Russo-naam en geniet Santo een positie als outsider. Het verhaal van Santo doet het meest denken aan dat van Henry Hill in Martin Scorseses GoodFellas. Het centrale thema is dat misdaad niet loont. Of loont het toch wel?

Een heerlijke mafiafilm

Het grootste voordeel van Lo Spietato is dat het een Italiaanse productie is. De Italianen hebben meer ervaring met georganiseerde misdaad en corruptie dan ze lief is. Regisseur De Maria weet dan ook wel raad met het onderwerp in deze film. Hij heeft voor Lo Spietato goed gekeken naar de films van Martin Scorsese – niet onverstandig als je een mafiafilm maakt. Net als dat van Henry Hill berust Santo Russos verhaal op de waarheid. Een ander pluspunt is Riccardo Scamarcio. Hij zet in de hoofdrol de charmante, charismatische Santo met verve neer. Dat hij er tussen 1978 en 2002, toch een gat van 24 jaar, nauwelijks ouder uit gaat zien, nemen we maar op de koop toe. De film weet met gladde kapsels, mooie vrouwen en snelle auto’s het tijdperk goed te vatten. Liefhebbers van een lekkere mafiafilm gaan Lo Spietato zeker niet willen missen.

Voor nog meer films in dit genre: Dit zijn de 5 beste gangsterfilms die je op Netflix kunt kijken.