Maar… Welke auto is dat dan? Wij hebben voor je een vijftal auto’s op een rijtje gezet die het als de beste zakelijke lease-auto’s uit de test kwamen bij Automobiel Management.
5. Volvo V60
Nieuwprijs: €42.695
Te leasen vanaf: €561,-/maand
Bijtelling voor privé-gebruik in 2020: 22%
Maandelijkse lasten bijtelling bij inkomen tot €68.507: €292
Maandelijkse lasten bijtelling bij inkomen boven €68.507: €387
In principe rijdt deze ruime stationwagon op benzine, maar voor wat extra geld is hij ook met hybride motor beschikbaar. En dat scheelt behoorlijk in verbruik: met benzinemotor heeft hij 6,9 liter per 100 kilometer nodig, maar de stekkeruitvoering rijdt diezelfde afstand op slechts 1,8 liter. Verder heeft de auto alles wat je van een moderne familie-auto verwacht: een uitgebreide veiligheidsaansluiting, een digitale tv-ontvanger, een audiosysteem en comfortabele stoelen.
4. Volkswagen Golf
Nieuwprijs: €28.775
Te leasen vanaf: €307/maand
Bijtelling voor privé-gebruik in 2020: 22%
Maandelijkse lasten bijtelling bij inkomen tot €68.507: €197
Maandelijkse lasten bijtelling bij inkomen boven €68.507: €261
De Volkswagen Golf is wat compacter dan de eerdergenoemde Volvo V60. De hatchback is al jarenlang het meestverkochte model van Volkswagen, en met goede reden. Zo heeft de auto snufjes als vermoeidheidsherkenning, remmen die automatisch blokkeren na een ongeval, airconditioning en elektrische ruiten. Ook kun je kiezen voor de iets duurdere elektrische versie, maar rijdt wel op de lage bijtelling van maar 8 procent.
3. Kia Niro
Nieuwprijs: €28.995
Te leasen vanaf: €372/maand
Bijtelling voor privé-gebruik in 2020: 22%
Maandelijkse lasten bijtelling bij inkomen tot €68.507: €199
Maandelijkse lasten bijtelling bij inkomen boven €68.507: €263
De Kia Niro is een crossover die wordt geleverd als hybride, plug-in hybride en volledig elektrische auto. Omdat de volledig elektrische variant vanaf 42 duizend euro te koop is, valt hij in 2020 in de lage bijtellingscategorie van 8 procent. De hybride varianten zijn echter een stuk goedkoper en daarom voor je werkgever een wat aantrekkelijkere keuze.
Alle varianten beschikken in ieder geval over actieve rijbaanassistentie, een display van 8 inch met USB-aansluiting en een voorbereiding voor Apple CarPlay en Android Auto. Verder hebben ze allemaal cruise control, een achteruitrijcamera en centrale deurvergrendeling. Daarmee is de basisversie van de Kia Niro een stuk rijker uitgerust dan de even dure Volkswagen Golf.
2. Jaguar I-pace
Nieuwprijs: €81.800
Te leasen vanaf: €838/maand
Bijtelling privé-gebruik in 2020: 8% tot 45.000 euro en 22% daarboven
Maandelijkse lasten bijtelling bij inkomen tot €68.507: €364
Maandelijkse lasten bijtelling bij inkomen boven €68.507: €482
De Jaguar I-Pace is de duurste auto in deze lijst. Het is de eerste compleet elektrische auto van Jaguar, maar omdat hij duurder is dan 45 duizend euro, val je met deze auto voor de waarde boven de drempel van 45 duizend euro in de hoge bijtellingscategorie van 22 procent.
De auto is sinds 2018 verkrijgbaar op de Nederlandse markt en hij heeft een actieradius van tot wel 470 kilometer. De uitrusting is, zoals je misschien al zou verwachten, behoorlijk indrukwekkend. De auto beschikt bijvoorbeeld over vierwielaandrijving met twee onafhankelijk gestuurde motoren, een interactief display, een systeem waarmee je navigatie-instructies op je vooruit ziet, een ‘superieur’ audiosysteem en spraakherkenning.
Verder hoef je je ook over veiligheid geen zorgen te maken in deze auto, want bij een ongeval wordt er automatisch contact gelegd met de alarmcentrale.
1. Volkswagen Polo
Nieuwprijs: €17.650
Te leasen vanaf: €256/maand
Bijtelling voor privé-gebruik in 2020: 22%
Maandelijkse lasten bijtelling bij inkomen tot €68.507: €121
Maandelijkse lasten bijtelling bij inkomen boven €68.507: €160
Dan dé zakenauto van het jaar: de Volkswagen Polo. Het is de goedkoopste auto in de lijst en volgens Automobiel Management is de Polo vooral geliefd door zijn “volwassen techniek en comfort”. De auto is volgens het vakblad van hoge kwaliteit en heeft juist een relatief lage kostprijs per kilometer, ook omdat de restwaarde van de auto hoog is. Daarom is de Polo aantrekkelijk als zakelijke leaseauto, maar ook een goede keuze voor mensen die een mobiliteitsbudget hebben en daarmee voor private lease kiezen.
Hoewel de Polo lange tijd het kleinste model van Volkswagen was, heeft hij voor z’n prijs toch best een indrukwekkende uitrusting. De front assist helpt bijvoorbeeld om aanrijdingen met auto’s of voetgangers te voorkomen en hij heeft een vakje waarin je je telefoon draadloos kunt opladen.
In de zomer heeft het instapmodel wel een tegenvaller: die heeft geen standaard airconditioning. Daar zal je toch echt zo’n 2.000 euro meer voor moeten betalen.