Wat is Drag Reduction System (DRS)?

Drag Reduction System – de naam zegt het al. Als men in F1 over drag spreekt, dan vertaalt dat zich naar ‘sleep’. Anders gezegd: de mate van weerstand waarop je stuit, zodra je de auto met een toenemende snelheid door de lucht duwt als het ware. Hoe harder je gaat, des te groter die weerstand is – het neemt zelfs exponentieel toe. Geval van met tegenwind de dijk op fietsen zeg maar, maar dan veel extremer.

Drag reduceren – verminderen – met een systeem dus, maar hoe dan? Het is als volgt. De achtervleugel bestaat uit twee kleinere vleugels, waarvan één inklapbaar is: de DRS. Als die ongeopend is, dan duwt de lucht bij hoge snelheid harder op de auto. Dit genereert grip, maar kost topsnelheid.

Zodra een coureur bepaalde punten op het circuit passeert, dan krijgt hij de optie om de DRS te activeren. De vleugel klapt open en hindert de airflow bovenop de auto aanzienlijk minder, waardoor een hogere topsnelheid en iets betere acceleratie mogelijk wordt.

 

Wanneer mag DRS gebruikt worden?

Tijdens de kwalificaties zijn alle punten waarop DRS toegestaan is zonder voorwaarden inzetbaar. Deze zones – één, soms twee  – zijn praktisch altijd op rechte stukken. Downforce inleveren, verlaagt namelijk de grip op de achterwielen. Zeker met snelheden boven de 280 km/u zou dat voor gevaarlijke situaties kunnen zorgen (zoals onderstaand voorbeeld straks aantoont).

Tijdens de race zit dat activeren iets anders: een coureur die in de detectiezone voor een DRS-zone binnen één seconde zit van zijn voorligger, krijgt die optie om DRS te activeren. Ook de coureur die een achterligger op een ronde zet kan er gebruik van maken. De voornaamste reden van de toevoeging? Inhalen natuurlijk.

Waarom is DRS nodig?

Het is één van de necessary evils in de Formule 1. Want wat blijkt: het inhalen zonder DRS is dusdanig moeilijk geworden, dat het ermee moet – of anders helemaal niet gaat. Omdat de auto’s zoveel turbulente lucht (ook bekend als: vuile lucht) achterlaten en daar tegelijk erg gevoelig voor zijn. Zodra zij zelf in de vuile lucht rijden, moet DRS hulp bieden om dat enigszins te compenseren.

Om een aanval te plaatsen, moet je namelijk eerst dichtbij genoeg zijn. Vlak achter iemand rijden vermindert drag evengoed, maar in het geval van Formule 1 gaat het tegelijk ten koste van aerodynamisch balans. Met name in bochten, als die grip opeens wegvalt, zorgt dit voor abrupte veranderingen in wegligging.

Drag Reduction System zal ook in het F1 seizoen 2022 toegestaan zijn

Menig F1-purist onderstreept: DRS is kunstmatig. Het hulpmiddel is in het afgelopen decennium een compromis geweest, ter compensatie van de toenemende aerodynamische problemen door de zogenoemde vuile lucht. Alsmaar complexere wings/winglets hielpen teams en coureurs weliswaar met snelheid over één ronde (kwalificatie). Het racespektakel leed er desondanks steeds meer onder.

Vanaf 2022 moet het fundamenteel anders, met nieuwe auto’s die meer downforce onderaan de auto genereren dankzij het ground effect. Men kiest desondanks voor zekerheid: ook in 2022 blijft de DRS als hulpmiddel. Mogelijk verandert dat vanaf 2023 alsnog.

Zo, weer iets wijzer over de belangrijke begrippen binnen de koningsklasse! Ons overzicht biedt trouwens meer leerzame content. Dus wil jij wat meer kennis doen over de autosport? Lees dan de onderstaande artikelen: