Wat zijn de goede richtlijnen?

Voordat we ingaan op de voordelen van koud douchen is het misschien fijn om even goed toe te lichten wat er precies wordt bedoeld met koud douchen. Het gemiddelde lichaamstemperatuur van een volwassene ligt (zonder inspanning) tussen de 35,5 en 37,5 graden Celsius. Om enig effect te ervaren op lichamelijk level is het noodzakelijk dat het water rond de 14 graden Celsius ligt. Dat klinkt misschien niet als erg koud maar voelt toch wel aardig als een ijsbad.

In de meest optimale situatie zou het top zijn als je dit dan zo ongeveer een uur volhoudt, maar niet iedereen heeft tijd om een uur onder de (koude) douche te staan. Daarom geeft 15 – 20 minuten koud douchen ook al het nodige effect. Scheelt weer in de vroege ochtend. Het zou ook ideaal zijn als je dit elke dag doet en dit altijd kan volhouden.

Koud douchen

Afgifte van noradrenaline

Ook na de richtlijnen klinkt koud douchen misschien wel als je nachtmerrie. Maar niet alleen voor je lichaam is koud douchen een goed idee, ook heeft het een enorm positief effect op je gemoedstoestand. Dit klinkt misschien gek, maar de schok van het koude water zorgt voor een hogere productie van het hormoon noradrenaline. Dit is een neurotransmitter die ervoor zorgt dat je zenuwstelsel goed met stress om kan gaan. De afgifte van noradrenaline activeert namelijk het deel van het zenuwstelsel dat de omgang van stress reguleert. Hoe meer van dit hormoon wordt afgegeven, hoe actiever het deel in het zenuwstelsel wordt om stress goed aan te pakken. Je humeur en gemoedstoestand zal door deze afgifte ook een enorme boost krijgen.

Ze zeggen zelfs dat het plotselinge gevoel van het koude water zou helpen om een depressie op de achtergrond te houden. Zeker een goede tip om eens te proberen in de wintermaanden dus! Daarnaast bevordert noradrenaline ook het cognitieve functioneren. Dit is in principe alles wat ons doet verschillen van andere dieren op aarde. Deze hogere cognitieve functies (goed nadenken, vooruit plannen, organiseren, overzicht creëren etc.) zijn van hoog belang en worden dus door het koud douchen ook aangespoord.

Het bevordert de bloedsomloop

Een andere lichamelijke reactie waar koud water een grote invloed op heeft is de bloedsomloop van je lichaam. De grote bloedsomloop zorgt ervoor dat het ingeademde zuurstof langs het hart de rest van de organen gaat. Alle systemen in je lichaam hebben in principe zuurstof nodig om te kunnen blijven werken en hun werk te blijven doen. Koud douchen bevordert de bloedsomloop waardoor het lichaam dus beter zijn gang kan gaan. Het beschermt je lichaam en maakt het beter beschermd tegen onder anderen ontstekingen. Vaak hebben ontstekingen in het lichaam een grote invloed op de rest van je gezondheid, dus als je dit met koud douchen kunt beschermen is dat hartstikke fijn.

Koud douchen

Koud douchen lijkt dus alleen maar voordelen te hebben. Behalve dan dat de temperatuur je tegenstaat natuurlijk. Gelukkig kun je met je gedachten veel veranderingen teweegbrengen en jezelf tot rust laten komen onder de koude douche. Het is vaak ook alleen maar de eerste aanraking dat het zo vreselijk maakt. Wil je nou weten of je beter in de ochtend of in de avond kan douchen? Kijk dan nog even naar de voordelen van ’s ochtends en ’s avonds douchen.

Header: Browney