Toekomstige Nederlandse coureurs in de Formule 1

Zo kennen wij recent Nederlands succes in de Formule E. De elektrische tegenhanger van F1 is de eerste Nederlander rijker met een wereldtitel op zijn C.V. De andere Nederlander in die raceklasse, Robin Frijns, is de kersverse LMP2-klasse winnaar bij de 24-uursrace van Le Mans. Ook overzee, in de IndyCars – de Amerikaanse variant van F1 – weerklinkt de naam van jonge smaakmaker én racewinnaar Rinus ‘VeeKay’ van Kalmthout. Men kan wereldwijd niet om ons heen.

Geweldige resultaten, top resultaten zelfs. Maar het zijn successen in klassen waar men terechtkomt als Formule 1 onhaalbaar wordt. Want vergis je niet. Het miljoenenbal met twintig zitjes per seizoen is echt het hoogst haalbare, maar vaak veelal een ontgoocheling. De weg er naartoe is lang, peperduur en verraderlijk.

En toch geeft een select gezelschap geregeld signalen die het optimisme voeden voor meer Nederlandse coureurs in de Formule 1. Niet zozeer omdat ze op de successen van Max teren, maar juist overtuigend hun eigen weg slaan in de racerij en aan een stevige reputatie bouwen.

Nyck de Vries

Het Formule 1-avontuur van Nyck De Vries leek voorbij toen hij het aflegde tegen Lando Norris in het talentprogramma van McLaren. De laatstgenoemde wordt gezien als wereldkampioenpotentieel en dat onderstreept hij met podiumplekken in de koningsklasse.

Terugvechten met een buldogmentaliteit is daarentegen ook teken van een kampioen. De Vries zinde op eerherstel. En hoe. Twee titels in drie jaar tijd. En hoewel het daarna winnen van de Formule 2 niet alsnog de overstap bood – terwijl dat doorgaans wel genoeg is – lijkt zijn wereldtitel in de Formule E dan toch de gouden ticket. Als testcoureur en simulatorrijder van Mercedes, het merk waar hij ook de FE-titel mee won, is De Vries naar alle waarschijnlijkheid onderweg naar een Formule 1-contract bij Williams in 2022. Volgens de laatste geruchten zou dat trouwens Alfa Romeo moeten zijn.

 

Richard Verschoor

Formule 2-debutant Verschoor moet zich nog echt bewijzen tussen de moordende competitie van de juniorklasse. En toch is hij in dat opzicht al best aardig op weg. Zo won hij in zijn debuutjaar een Formule 2-race; een broodnodig visitekaartje voor een topteam in 2022, met het volgende target in vizier: een Formule 2-titel. Het Nederlandse MP Motorsport waarvoor hij uitkomt is een prima opstap, maar niet competitief genoeg voor die target.

Kortom: de weg is nog lang. Maar dat hij al zo ver gekomen is, zegt iets niettemin. Richard is snel. Dat bewees hij door het winnen van de prestigieuze GP van Macau in 2019. Voor een F3-coureur opent dat de nodige deuren.

Veel gaat afhangen van sponsorgeld. Iets waar de andere Nederlander in de F2 ook mee stoeit. Een eervolle vermelding voor Bent Viscaal die debuteert voor Trident is verdiend, al geniet Verschoor toch van de voorkeur zodra je de resultaten van de aspiranten naast elkaar legt.

René Lammers

Over een lange weg gesproken. De twaalfjarige zoon van voormalig Formule 1-coureur Jan Lammers heeft een carrière die vrij letterlijk nog in de kinderschoenen staat. Het neemt echter niet weg dat van dusdanige huize komen toch enige garantie en houvast kan bieden.

René kent namelijk inmiddels de smaak van kinderchampagne, hij wint geregeld kartcompetities in het toonaangevende Italië. Sponsoren als TinQ en in het bijzonder Jumbo, ook bekend als sponsor van Max Verstappen, prijken op het tenue van de jongeling. En dat is ook nodig.

 

Met het financiële aspect zit het dus snor, evenals wat betreft de leermeester. Lammers is een bekend figuur in de internationale racerij en beschikt over de broodnodige connecties. De jongeling wil niet vergeleken worden met Max, maar de wens om het allerhoogste niveau te halen is meer dan eens uitgesproken (zie einde bovenste fragment). Kortom: een van de Nederlandse coureurs die we in de gaten moeten houden.

Dat je met racen een aardig zakcentje verdient, dat is allang geen geheim meer. Check maar eens de salarissen van verschillende Formule 1-coureurs. De verschillen in salarissen zijn opvallend.