Waarom Nyck de Vries nog niet de volgende Nederlander in de Formule 1 is

Twintig zitjes per seizoen, waarvan ruim de helft weg is voordat de stoelendans begint. Deze bezetting en doorstroom uit de juniorenklassen is voer voor een eindeloze discussie. Namelijk of talent voorrang krijgt, of dat de grootste zak met geld het eindwoord heeft. In een topsport waar de levensvatbaarheid van je team hand in hand gaat met honderden miljoenen euro’s aan budget… reken maar uit.

Je moet van ongelooflijk goede huize komen om een miljardairszoon in deze dans te verschalken. Onze Nyck de Vries zat precies in dat schuitje. Het zitje bij Williams in 2020 ging naar de Canadees Nicholas Latifi. Nota bene de nummer twee in het Formule 2-kampioenschap van 2019, die uitgerekend De Vries op zijn naam schreef.

Als je de boot mist met zo’n momentum, dan is nog een kans afdwingen ontzettend lastig. Einde oefening? Dat zou je denken. Tenzij je elders structureel kunt aantonen dat je van uitzonderlijk racehout gesneden bent. En dat is precies wat de 26-jarige uit Sneek gedaan heeft, keer op keer.

Wie is Nyck de Vries?

Eer wij een woord reppen over de huidige situatie, is de geschiedenis van Nyck aan de beurt. We gaan even terug in de tijd. Als vierjarige maakte hij zijn eerste meters in een babykart. Op de parkeerplaats bij het bedrijf van vader Hendrik-Jan de Vries, die ex-tourwagencoureur is. Dit is tegenwoordig zo ongeveer de leeftijd om te beginnen als je ambieert naar de allerhoogste top.

Fast forward, een jaar of negen. Nyck wint de ene na de andere kartwedstrijd op topniveau. Europese competities, evenals de Duitse: het talent is evident. Volgend station? Europees kartkampioen in de KF3-klasse, back-to-back. Met als klap op de vuurpijl wereldkampioen karten in 2010 én 2011. Wat vaststaat is dat hij voorkomt in illustere winnaarslijsten die hij deelt met in F1 rijdende toptalenten als Max Verstappen, Charles Leclerc en Lando Norris.

Tussenjaar en kansrijke uitgangspositie voor de Nederlandse coureur

Toen Nyck in 2019 niet zijn gedroomde kans kon grijpen, vond hij een onderkomen bij het in de Formule E debuterende Mercedes in 2020. Een tussenjaar met een debuterend team: niets spectaculairs. Al pakte hij één podium. In 2021 zijn de rollen omgedraaid. Het ambitieuze Duitse merk heeft in een uitzonderlijke korte tijd een competitief team gecreëerd. En nu is de Nederlander kampioenschapsleider met twee overwinningen en tweemaal een tweede plek. Met nog twee resterende ePrix in Berlijn ligt de titel binnen handbereik.

Waarom is deze kans voor De Vries reëel?

In 2022 lonkt dan toch een overstap naar de koningsklasse. Mercedes-pupil en Williams-coureur George Russell komt mogelijk naast Lewis Hamilton in plaats van Valtteri Bottas. Omdat Russell eigenlijk één van de weinige talenten van Mercedes is met een daadwerkelijk rijderscontract in de Formule 1, is de kans aanzienlijk dat De Vries gestald wordt bij Williams.

De Zilveren Pijlen onderstrepen dat de Nederlander van onschatbare waarde is gebleken als simulatorcoureur. Teambaas Toto Wolff is recent opvallend openhartig ‘dat De Vries in de Formule 1 hoort’. Wanneer wij het echt weten? Op zijn vroegst tijdens of vlak na de aankomende zomerstop. Spannende tijden en een prachtvooruitzicht voor de Nederlandse fans.

Dat deze Nederlander snel genoeg is voor de Formule 1 blijkt wel.