Sporten op een lege maag

Je lichaam heeft een vetreserve en als die te groot is, dan zou je kunnen stellen dat je last hebt van overgewicht. Het klinkt daarom ook niet gek om zonder te eten te sporten zodat je lichaam eens die reserves kan gaan verbranden, maar val je op deze manier echt sneller af?

Het antwoord licht in het midden. In de ochtend verbrand je lichaam meer vet en minder koolhydraten dan wanneer je eet. Meer vet verbranden klinkt ideaal, maar toch wil dit niet zeggen dat sporten op een lege maag een effectievere manier is om af te vallen.

Hoe effectief is sporten op een lege maag?

Je valt af door het verbruiken van energie. Je verbrandt ongeveer even veel calorie├źn, maar tegelijkertijd minder koolhydraten, waardoor het uiteindelijk weinig verschil maakt in resultaat. Daarnaast kan een lichaam niet alleen vet verbranden, maar zal het ook eiwitten gaan afbreken. Wanneer dit gebeurt, verlies je uiteindelijk spierkracht en dat wil je natuurlijk niet laten gebeuren, want voor het neerzetten van goede sportprestaties heb je die spierkracht juist nodig.

Wat eten voor een work-out

Neem een licht ontbijt

Sporten op een lege maag is dus geen goed idee. Wanneer je wilt afvallen is het beter om voor het sporten iets lichts te eten als ontbijt. Een boterham met mager vlees, een schaaltje yoghurt met blauwe bessen of een volkoren cracker met kipfilet. Hiermee gaat het je al lukken om met genoeg voldoening aan de slag te gaan in de gym.

Sporten zonder te eten is dus uiteindelijk helemaal niet effectief. Mocht je nou op zoek zijn naar een andere manier, dan kunnen we je helpen om 5 kilo af te vallen met wat simpele tips.