Waar gaat Don’t Look Up over?

De film is gemaakt als satire op de wereld waarin we nu leven. Kate Dibiasky (Jennifer Lawrence) is een astronoom in opleiding. Wanneer zij een enorme komeet ontdekt in het sterrenstelsel, belt ze opgewonden haar professor Dr. Randall Mindy (Leonardo DiCaprio).

Samen berekenen ze de baan van de nieuwe Dibiasky-komeet. Ze ontdekken dat de komeet rechtstreeks op de aarde af komt. Ze hebben nog maar zes maanden totdat de komeet de aarde weet te raken. Dat interesseert de president van de Verenigde Staten (Meryl Streep) totaal niet. Samen met haar zoon en stafchef (Jonah Hill) zijn ze meer geïnteresseerd in de herverkiezingen.

don't look up recensies nieuwe film netflix

De maker van de film, Adam McKay, schreef deze film met klimaatverandering in zijn achterhoofd. Met de komeet als metafoor voor de klimaatcrisis richt McKay zijn pijlen op de doorgeslagen egoïstische maatschappij. Een cultuur waarin leiders alleen onderwerpen belangrijk vinden als het stemmen oplevert. McKay vindt het zorgwekkend dat de samenleving roddels van beroemdheden en vrolijke entertainment belangrijker vinden dan het daadwerkelijke gevaar in de wereld. Dat is de boodschap die hij verstopt heeft in deze nieuwe film.

Dit zeggen verschillende recensenten over de film

De meningen over Don’t Look Up verschillen. Aangezien de film vanaf 10 december in de bioscoopzalen te zien was, hebben veel critici en vooral ook gewone kijkers hun mening kunnen geven. De film krijgt een score van zo’n 55 procent gebaseerd op de reviews van Rotten Tomatoes. Dat is niet hoog. De kijkers geven de film daarentegen een score van 77 procent.

De kritiek wordt vooral geleverd op de manier waarop grappen worden gemaakt. Het is wel degelijk een satire, maar de grappen worden soms te overdreven gemaakt. Volgens David Rooney van The Hollywood Reporter schiet de film alle kanten op: “De film raakt zo vol met overtollige personages en een sterrencasting dat elke satirische bedoeling vrijwel wordt ontkracht”.

Wat de film juist ook tot een succes heeft gemaakt is de achterliggende gedachte van McKay. Peter Debruge van Variety vertelt dat de toon van McKay raspend kan zijn. “Dat maakt Don’t Look Up een ander soort rampenfilm, waarbij de dreiging niet zo zeer ligt in wat komen gaat, maar in de stand van zaken zoals ze er nu uitzien.”

Ook werd er genoeg getweet over de nieuwe Netlfix film: “‎De regie is vlekkeloos en vooral het meest originele stuk dat je de laatste tijd ziet.‎Het is briljant. Ik vond het geweldig.“‎ Genoeg lovende kritieken dus.

Check de trailer van Don’t Look Up hieronder:

Naast deze nieuwe Netflix film komen er nog genoeg andere films op Netflix. Bekijk de vijf films die in januari 2022 nieuw op Netflix verschijnen.