Helaas mogen we voortaan maar 100 km/h uur rijden

Voor de autoliefhebbers is het natuurlijk jammer dat je voortaan ‘maar’ maximaal 100 km/h mag rijden in plaats van 130 km/h. Tenminste, tussen 6:00 uur en 19:00. Daarbuiten mag je namelijk wel 120 of 130 km/h rijden. Als je op de Nederlandse wegen gaat rijden hoef je deze snelheidsduivel dus niet te kopen. Onderzoek toont aan dat er misschien wel meer nadelen dan voordelen zitten aan de verlaging van de snelheid.

Verkeersveiligheid gaat er niet of nauwelijks op achteruit

Je zou denken dat er bij een maximumsnelheid van 130 km/h meer slachtoffers vallen dan bij een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur. Toch blijkt dit niet per se het geval te zijn. Sinds de invoering van de verhoging van de snelheid naar 130 km/h in 2012 zijn er meer verkeersslachtoffers gevallen. Er kan echter niet met zekerheid gezegd worden dat dit toegeschreven kan worden aan het feit dat we 130 km/h mochten rijden. Dit blijkt uit een onderzoek van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid. Zij keken naar data tussen de verschillen voor en na de snelheidsverhoging in 2012.

Daarnaast rijdt men over het algemeen niet veel harder bij een maximumsnelheid van 130 km/h. Wanneer toegestaan werd om 130 km/h te rijden, was de werkelijke snelheidsverhoging slechts 4 tot 7 km/h. Ook bleek uit onderzoek van Flitsmeister dat Nederlanders gemiddeld zelden de 130 km/h aantikten. Zo verandert er bij 130 km/h dus niet veel op de weg, maar kunnen de mannen die het leuk vinden om af en toe het gaspedaal even iets harder in te drukken dit ook nog gewoon doen.

100 km/h rijden

Wel moet er gezegd worden dat met een maximumsnelheid van 130 km/h verkeersongelukken veel dodelijker zijn. Als een ongeluk plaatsvindt waarbij de snelheid hoger is, zal de impact natuurlijk ook hoger zijn. Dit zorgt dus voor meer ernstige ongevallen en een hoger dodenaantal. Ook is er minder geluidshinder wanneer men ‘maar’ 100 km/h per uur rijdt. Daarnaast is je brandstofverbruik minder als je minder hard rijdt. Dit kan dus positieve financiĆ«le gevolgen hebben voor de gemiddelde automobilist.

Voor het milieu maakt de snelheidsverlaging nauwelijks uit

Een veelgehoorde reden voor het terugbrengen van de maximumsnelheid is dat het beter zou zijn voor het milieu. De vermindering in stikstof is echter minder dan een halve procent gebleken. Dat maakt feitelijk gezien dus heel weinig uit. Misschien heeft lui zijn dan nog wel meer positieve gevolgen voor het milieu. Wel is het zo dat door de snelheidsverlaging minder mensen de auto pakken, wat natuurlijk wel weer voordelig is voor het milieu. In plaats hiervan nemen ze bijvoorbeeld het openbaar vervoer.

Belangrijk feit: de switch naar 100 km/h kostte zo’n 19 miljoen euro aan werkzaamheden. Was dat het waard? Vul dat zelf maar in.