Fiorito Limoncello
Fiorito Limoncello is ontwikkeld door twee Nederlandse broers, Franco en Benno Fiorito. Zij ontdekten Limoncello bij hun familie in Sicilië. Vervolgens namen ze het familierecept mee naar Nederland, waarna ze Limoncello begonnen te maken in de eigen keuken. Al snel waren al hun vrienden verkocht (figuurlijk natuurlijk) en na bestellingen van Italiaanse toprestaurants besloten ze de Limoncello op de markt te brengen. De ambachtelijk gemaakte likeur won al snel internationale prijzen en is inmiddels op vele plekken in Nederland verkrijgbaar, zowel in de horeca als bij slijterijen. In maart werd ‘ie uitgeroepen tot de beste Limoncello ter wereld en al eerder kreeg het het keurmerk ‘superiore’.
Tijd voor de volgende stap
Nu vinden de broers het tijd voor de volgende stap: het merk internationaal uitrollen. Wat hierbij helpt is de samenwerking met Koninklijke De Kuyper, vooral door het internationale netwerk dat dat biedt. In eerste instantie richt Fiorito zich vooral op de Amerikaanse markt. Natuurlijk kost dit geld en hiervoor zijn ze dan ook op zoek naar investeerders. Het gaat om een totaalbedrag tussen de 180.000 en 1.500.000 euro, met name voor sales, marketing en het aanpassen van de verpakkingen.
Hiervoor hebben ze een creatieve manier bedacht, namelijk een equity-crowdfundingcampagne. Op deze manier kunnen zij ervoor zorgen dat in principe iedereen kan meegenieten van het succes van Fiorito Limoncello. Als je hieraan meedoet krijg je de unieke kans om onderdeel te zijn van het familiebedrijf. Veel mensen zijn trots op het Nederlandse merk en er wordt verwacht dat ook velen daarom bereid zijn te investeren. Deelname kan al vanaf 100 euro.
Equity-crowdfunding
Equity-crowdfunding is een nieuw model voor ondernemers. Hierbij worden vrienden en fans aandeelhouder en zijn er geen banken of angel-investors nodig. Fiorito is het eerste Nederlandse drankmerk dat het op deze manier doet, via het Britse crowdfundingplatform Crowdcube. In 2013 ontving Crowdcube toestemming van FCA om dit te mogen doen, eerst alleen in Groot Brittannië maar inmiddels dus ook daarbtuien. De campagne is hier te vinden.
Wist je dat de keuze voor een bepaalde drank iets kan zeggen over je persoonlijkheid?