Wat is een keto-dieet?

Ketose is een evolutionair mechanisme dat het lichaam initieert om te overleven wanneer de voedselinname laag is. Het keto-dieet is eigenlijk een manier om het lichaam te triggeren, zonder te verhongeren. Dit omvat het vervangen van voedingsmiddelen met veel koolhydraten (pasta, brood, etc) met eiwitrijke of vetrijk producten (vlees, bladgroenten etc). Je veroorzaakt dus ketose omdat je jouw lichaam laat denken dat het uitgehongerd is, waardoor het vetreserves gaat verbranden. Je eet dus geen voedsel meer dat rijk is aan koolhydraten, maar consumeert wel een gezond aantal calorieën. Wanneer je start met jouw keto-dieet, zal je in eerste instantie in een dipje terech komen waar jij je hongerig, duizelig en slap voelt. Later went je lichaam eraan.

Ketose man man 01

Wat zijn de voordelen?

Dankzij een keto-dieet daalt de insuline aanzienlijk, waardoor jouw lichaam in een vetverbrandend beest verandert. Studies hebben aangetoond dat het ketogene dieet zelfs op de lange termijn goede afslankresultaten oplevert. Mits je het dieet op de correcte wijze uitvoert, kan het ook de bloedsuikerspiegel verlagen. Een lagere bloedsuikerspiegel kan de concentratie verbeteren.

Wat eet je tijden je keto-dieet?

Afhankelijk van hoe snel je in ketose wilt belanden, heb je een plan nodig. Zonder plan heb je binnen een week namelijk alweer een pizza, een doos met koekjes en een burger naar binnen gedrukt. De belangrijkste elementen die je binnen dient te krijgen zijn groenten, noten, vlees en sommige zuivelproducten.

Do’s:
Producten die je zou moeten eten zijn vlees, bladgroenten, bovengrondse niet-zetmeelrijke groenten zoals broccoli, bloemkool en spinazie, vetrijke zuivelproducten zoals brie 60+ en zure room, kokosolie en olijfolie.

Don’t:
Dingen die je absoluut niet moet eten zijn: brood, pasta, ontbijtgranen, zetmeelrijke voedingsmiddelen zoals aardappelen, bonen peulvruchten en fruit. Uitzonderingen zijn avocado’s, stervruchten en bessen.

Mocht je geen Keto-dieet doen, maar een normaal dieet, dan is dit hoe vaak je mag cheaten tijden jouw dieet.