In eerste oogopslag lijkt de Formule 1 een sport die vooral gedreven is door de ego’s van de sterren. De ijskoele, berekende F1-coureurs in de wagens dus. Type killer alter-ego’s, bij voorbaat van kaliber: ‘mes-tussen-tanden’. Zij wijken voor niets & niemand uit op de baan. Behalve bij teamorders, veelal met grote tegenzin. Maar toch, hoewel een teamgenoot de meetlat bij uitstek is in de koningsklasse en daarmee de directe, eerste tegenstander: het teambelang komt altijd voorop.

Uiteindelijk samen winnen en verliezen

Competitie en Formule 1 gaat hand in hand. Het vergt een zekere winnaarsmentaliteit. Niet alleen bij coureurs, maar ook de manschappen naast het circuit én in de fabrieken, waar het grootste deel van personeel is gestationeerd. Het is een team-effort. Samen verliezen en samen winnen. Zoals de camera-feed geregeld toont, lopen de emoties hoog op bij praktisch iedereen in de garage.

formule 1 constructeurs ranglijst

Degenen aan de ene kant van de garage, monteurs van die ‘ene’ F1-coureur, zijn in dat opzicht enigszins verdeeld bij wie hun focus ligt intern. Voor iemand in de fabriek is elke kleine of grote overwinning een teamresultaat. Ook kijkend naar zoiets fundamenteels als de zekerheid of je contract volgend jaar verlengd wordt. Teamprestaties zijn bepalend in ogen van aangetrokken sponsoren en investeerders.

Het DNA van Formule 1-teams

Als er zulke grote verschillen in prestaties tussen teams bestaan, waarom geef je niet iedereen precies dezelfde onderdelen of auto? Hoewel dit steeds meer gebeurt om de torenhoge kosten van de sport in te dammen, leeft de langlopende traditie van onderlinge competitie voort. Anders gezegd: je tegenstander aftroeven op technisch vlak met innovaties en eigen uitvindingen blijft het DNA van de koningsklasse. In dat opzicht is de eindstand in het kampioenschap een ware afspiegeling in hoeverre dat in een seizoen is gelukt.

Alles valt of staat bij het teamresultaat in de constructeurs ranglijst

Elk jaar werkt de Formule 1 met een prijzenpot. Grofweg de helft daarvan is voor de organisatie, de andere helft wordt onder de teams verdeeld, ene deel gelijkmatig, ander deel aan hand van de eindnoteringen. Naast sponsorinkomsten is dit één van de belangrijkste inkomstenbronnen.

Aan het einde van het seizoen kan het prijzengeld het verschil maken tussen met meer middelen nieuw seizoen ingaan, en de broekriem strakker aantrekken. Vaak resulterend in reorganisaties. En met minder vlees aan de botten wordt het een stuk moeilijker om je vorige tegenvallende resultaat te overtreffen.