Nederland, een goudmijn voor fabrikanten van elektrische fietsen
Dat Nederland een fietsland is, is wel algemeen bekend. Alleen China heeft meer actieve fietsers dan Nederland. Het is zelfs zover geworteld in onze maatschappij dat we meer fietsen dan mensen hebben: 23 miljoen om zo’n 17 miljoen. Ruim 85% van de Nederlanders beschikt over één fiets, en uitgaande van een kleine 6,4 miljoen huishoudens, beschikt elk huishouden dus over gemiddeld ruim drie fietsen. Daar komen steeds vaker ook een e-bike bij, welke vooral in de buitengebieden een uitstekend alternatief bieden voor een auto of het openbaar vervoer.
Tegenwoordig zijn zo’n 33% van de Nederlandse fietsen de traditionele stadsfiets. Maar de afgelopen jaren is de elektrische fiets aan een indrukwekkende opmars bezig. Van 6% aandeel in de totale fietsverkoop 2007 nam de verkoop van de e-bike in de afgelopen jaren toe naar een aandeel van 42% in 2019, en zelfs 57% in 2023. De e-bike is nu de meest verkochte fiets in Nederland, en veel daarvan zijn gefabriceerd door een Nederlands fietsmerk. Of door bedrijven die een marktaandeel in Nederland hebben. Want dat zijn er nogal wat. Ook bedrijven in het buitenland krijgen de opmars van de e-bike hier mee, en spelen daar handig op in. Wij zetten de 10 grootse merken met een Nederlands marktaandeel op een rij.
De grootste e-bike merken in Nederland
Uit de E-bike Monitor van onderzoeksbureau Multiscope blijkt dat het grootste merk in Nederland als het gaat om e-bikes Gazelle is, 19% van de elektrische fietsen die in Nederland rondrijden zijn van dit merk. De op één na grootste is Stella, met een respectabele 13%. Daarna volgen Sparta (11 procent), Batavus (9 procent) en Giant (6 procent). De rest van de top 10 bestaat uit achtereenvolgens Cortina, Amslod, Koga, QWIC en Pegasus. De lijst bestaat dus hoofdzakelijk uit van oorsprong Nederlandse merken, maar ook Giant – een van oorsprong Taiwanees bedrijf – en Pegasus, een Duits merk, hebben een plek weten te bemachtigen.
Opvallend is dat het onlangs failliet verklaarde VanMoof ver buiten de boot valt. De Amsterdamse fietsenmaker, die de laatste maanden gebukt ging onder financieel tegenslag door onder meer materialistisch malheur, staat op plek 15 in de lijst. Het moet naast de top 10 ook nog het Amerikaanse Trek, het Zwitserse Flyer, RIH en Vogue voor zich dulden.