Audi Q6 E-Tron
2024 wordt een belangrijk jaar voor Audi, met tal van volgende generatie EV-modellen die eraan komen. En het begint allemaal met de langverwachte Q6 E-Tron. Deze middelgrote SUV zal het middelpunt zijn van Audi’s vernieuwde reeks. Dit zal niet alleen zijn omdat hij op een compleet nieuw platform draait, maar ook omdat hij allerlei nieuwe technische snufjes introduceert. Dit omvat een vernieuwd interieur met grote digitale interfaces en nieuwe materialen.
Voor het eerst biedt Audi een passagiersdisplay aan, terwijl buiten nieuwe generatie OLED-achterverlichting en Digital LED-koplampen een niveau hoger zijn dan die van andere automerken. De verwachting is dat hij is de zomer er onthult wordt.
Renault 5
Renault is misschien wel de coolste nieuwe naam op het gebied van EV’s in 2024 met de heropleving van zijn iconische R5. Net als de nieuwe MINI en Fiat 500 heeft de Renault 5 E-Tech de stijl van zijn jaren ’80 hatchback overgenomen en vertaald naar een moderne EV die de eerste is in een hele nieuwe generatie van Renault-modellen.
De productieauto van de Renault 5, die voor het eerst werd getoond als conceptuele vorm in 2020, bootst de details van het concept na en biedt tegelijkertijd een betaalbaar maar nog steeds zeer funky totaalpakket.
Porsche Macan EV
De nieuwe volledig elektrische Macan van Porsche is het volgende revolutionaire EV-model dat in 2024 op de markt komt en het populaire benzine-aangedreven model vervangt. De nieuwe Macan zal duurder zijn dan het huidige model, maar hij is ook groter en zit boordevol nog meer technologie aan boord, waarmee hij een van Porsche’s oudere modellen vervangt.
Onderhuids maakt hij gebruik van dezelfde geavanceerde elektrische architectuur van 800V als de Taycan, en zou hij tot wel 380 mijl aan bereik moeten kunnen leveren in het efficiëntere basismodel. Wie alle toeters en bellen wil, kan kiezen voor de Turbo, die draait om snelheid en binnen slechts 3,3 seconden naar 100 km/u accelereert.
Volvo EX90
Deze volledig nieuwe, elektrische SUV blinkt uit op het gebied van veiligheid en duurzaamheid. De digitale interfaces worden ondersteund door Google. Het is geïntegreerd in het systeem van de auto en heeft de beste navigatie-, assistentie- en zoekfuncties.
De nieuwe EX90 is ook uiterst luxueus en comfortabel, waardoor het een allround gezinsauto is die net zo aantrekkelijk is als de oorspronkelijke XC90 destijds in de vroege jaren 2000 was.
Lotus Emeya
Het nieuwe tijdperk van Lotus is al begonnen, met de enorme Eletre SUV die momenteel te koop is, maar het is de later dit jaar verwachte Emeya in sedan-vorm die Lotus’s sportieve imago met duurzame mobiliteit nog schoner moet vertalen. Met de Emeya hoopt Lotus te kunnen concurreren met de Porsche Taycan en Audi RS E-Tron GT, twee modellen die vooroplopen bij het aanbieden van een vierdeurs pakket met extreme prestaties en luxe.
Lotus heeft dit niet alleen gedaan door een gestroomlijnde sedan te bouwen, maar heeft ook een interieur van een ander niveau gecreëerd dat anders is dan dat van zijn concurrenten, met luxe materialen, slimme ontwerpelementen en geavanceerde technologie.
Porsche Taycan
Je denkt waarschijnlijk dat dit geen nieuwe auto is voor 2024, maar Porsche werkt aan grote updates voor zijn sportieve EV. De nieuwe Taycan krijgt 1000pk en zal concurreren met de Tesla Plaid.
Porsche heeft hem al rondjes laten rijden op de Nürburgring, terwijl ook nieuwe technologie werd gepresenteerd die zal worden gebruikt om al die kracht op de weg te houden. In feite kunnen we ons voorstellen dat er weinig merken kunnen tippen aan de nieuwe Taycan wanneer hij later dit jaar uitkomt.
Hyundai Ioniq 5 N
Deze Hyundai Ioniq 5 N lijkt misschien gewoon een opgevoerde versie van zijn trendy elektrische SUV, maar het verschil tussen beide is veel groter dan je zou denken. Dit is het eerste volledig elektrische N-model van Hyundai en hoewel het nog steeds twee elektromotoren en een batterijpakket heeft, zal het qua rijervaring compleet anders zijn dan elke andere EV die momenteel te koop is in het Verenigd Koninkrijk. Dat komt omdat als je de juiste rijmodus selecteert, de Ioniq 5 N een toerenteller op het bestuurdersdisplay zal tonen en een geluid zal produceren dat lijkt op dat van de i30 N hot hatchback.
Met de schakelpaddles achter het stuur kun je virtueel van versnelling wisselen. Wanneer je dit doet, zul je merken dat de elektromotoren een schokje geven, waardoor je de indruk krijgt dat er daadwerkelijk geschakeld wordt. In hun streven om EV’s leuk om te rijden te maken, loopt Hyundai voorop. Ook indrukwekkend is dat deze auto 600pk krijgt.
Cadillac Celestiq
De Amerikaanse automerken hebben nooit echt subtiel geweest met hun luxe- of sportauto’s, maar de Celestiq is iets totaal anders. Voor zijn eerste generatie EV’s heeft General Motors besloten om alles uit de kast te halen en wat wilde machines te creëren. Deze luxesedan is enorm, bijna 6 meter lang, en zal zo’n € 310.000 kosten, vergelijkbaar met Bentley’s, Maybachs en zelfs startmodellen van Rolls-Royce. Hij hoopt te kunnen concurreren door nog meer weelde en personalisatie te bieden dan die eerdergenoemde auto’s, evenals een aanwezigheid op de weg die niets anders kan evenaren.
De Celestiq is een extreem voorbeeld van wat Amerikanen kunnen bereiken als ze alle voorzichtigheid laten varen – hier is geen subtiliteit te bekennen en wij vinden dat geweldig.
Benieuwd welke wagens het afgelopen jaar in trek waren? Bekijk dan de lijst met de meest verkochte auto’s van 2023.