AXE en Sex Education slaan de handen ineen

Het is bijna Valentijnsdag. Misschien heb jij al plannen om je geliefde te verrassen op deze dag, maar voor hetzelfde geld ben jij nog single. Indien jij het spannend vindt om in dit digitale tijdperk te daten, ben je niet de enige. Onderzoek van AXE in samenwerking met de Netflix-serie Sex Education wijst namelijk uit dat er veel jongeren worstelen met vragen over seks, liefde en daten. Ze creëerden hierom een gids voor jongeren over deze onderwerpen. Het doel van AXE en Sex Education was om hiermee lastige onderwerpen bespreekbaar te maken en ongemakkelijkheid niet langer ongemakkelijk te doen voelen.

AXE

Wat is Sex Education?

Het merk AXE kennen we allemaal. Je weet wel, van alle deoderants, douchegels, parfums en gels. Maar wellicht heb jij nog niet eerder van Sex Education gehoord. De serie, waarvan het tweede seizoen op Netflix staat, gaat over de middelbare scholier Otis. Zijn moeder is sekstherapeute. Gebaseerd op haar kennis en kunde gaat Otis ook schoolgenoten helpen met hun uiteenlopende seksproblemen en vragen. In de serie schrijft Otis’ moeder Jean Milburn een boek: Bringing Up Men. AXE heeft dit boek als inspiratie gebruikt en het als het ware gekaapt. Online is nu een nieuwe versie van dit boek te vinden.

Het digitale AXE boek

Het hernieuwde boek is te vinden op social media kanalen en de website van AXE. Waargebeurde ervaringen op het gebied van seksualiteit worden gedeeld, net als scènes uit de serie. Ongemakkelijke date-situaties of seksvragen passeren de revue. Door de eerlijkheid en herkenbaarheid hoopt AXE dat tieners minder zenuwachtig worden om te daten en minder druk zullen ervaren. Uit onderzoek blijkt namelijk dat die druk in sterke mate aanwezig is.

Opvallende onderzoeksresultaten

AXE heeft een grootschalig onderzoek gedaan naar de manier waarop seks speelt onder jongeren en waar zij tegenaan lopen in dit digitale tijdperk. De resultaten zijn behoorlijk opvallend. Zo geeft 21% van de Nederlandse jongeren aan nog nooit een date te hebben gehad, omdat ze niemand mee uit durven te vragen. 32% vindt het veiliger om via social media met iemand te praten dan in het echt, en 33% van de 14-24 jarigen is te onzeker om iemand mee uit te vragen. Dit heeft duidelijk te maken met social media. Maar liefst 40% van de ondervraagden zegt namelijk dat de toename van datingapps en DM’s zorgt voor meer druk tijdens het daten. Het initiatief van AXE is dan ook een goede manier om de tieners van deze tijd te helpen in hun (digitale) liefdesleven.