De slogan van het horlogemerk is niet voor niks Awards for Enterprise
Rolex is opgericht in 1905 en zonder twijfel een van de bekendste horlogemerken ter wereld. Het bedrijf werd bedacht door Duits zakenman en technicus Hans Wilsdorf en had eerste ook de naam Wilsdorf & Davis. Toch werd er besloten de naam aan te passen en in 1908 werd het officieel Rolex.
Wat er in eerste instantie zo bijzonder was aan de horloges was dat ze volledig waterdicht, vuil-werend en schokbestendig waren; dingen die horloges normaal gesproken juist gevoelig voor waren. Inmiddels zijn er ontzettend veel verschillende Rolex-horloges op de markt te vinden. Een aantal populaire modellen zijn bijvoorbeeld de Rolex Cellini, Rolex Oyster Perpetual, Rolex Airking, Rolex Princess/Prince en GMT Master II ‘Sprite’.
Rolex is een non-profitorganisatie
Je zou misschien denken dat Rolex een enorme hoeveelheid geld binnenhaalt met de fantastische horloges. Toch zit het wat anders in elkaar. Oprichter Wilsdorf was erg succesvol met zijn nieuwe visie van de horloges en bracht daarmee veel geld binnen. Maar in 1960 koos Wilsdorf ervoor om 100% van zijn eigendom over te dragen aan The Wilsdorf Foundation, waar het tot de dag van vandaag onder valt. Een non-profitorganisatie is een type organisatie waarbij de eigenaren zelf geen winst maken. Het verdiende geld wordt bijvoorbeeld gebruikt om het bedrijf draaiende te houden of om de organisatie te optimaliseren.
Nadat het eigendom naar de stichting is gegaan is Rolex dus een non-profitorganisatie geworden. Maar waar gaat het geld van Rolex dan wél naartoe? Rolex doneert tegenwoordig een groot deel van de winst aan sociale- en goede doelen. Dit betekent echter niet dat het bedrijf niet geïnteresseerd is in het verdienen van geld. En wat ook nog eens bijzonder is aan Rolex, is dat er geen achterliggende aandeelhouders of investeerders zijn die nog enige inspraak willen hebben in het beleid van het bedrijf. Andere concurrenten hebben dit probleem wel en hebben dus een andere focus dan Rolex als non-profitorganisatie.
Toch blijft innoveren de focus van Rolex
Als je een succesvol bedrijf wil hebben dan moet je er ook voor zorgen dat je bedrijf meegaat in de flow. Het is belangrijk om te blijven verbeteren en innoveren om zo bij de tijd te blijven. Als je naar de horloges kijkt die Rolex maar blijft uitbrengen dan zit de innovatie wel snor. Ben je nog benieuwd naar hoe het komt dat de waarde van de Rolex horloges zo hoog blijft? Lees dan nog eventjes waarom Rolex horloges hard in prijs stijgen in 2022.