De carrière van Christian Horner in de Formule 1
Voordat Christian Horner besloot om als teambaas te gaan werken, wilde hij eigenlijk zelf gaan racen. Hij had, net als vele jongetjes, de droom om coureur te worden. Hij had geluk want zijn vader steunde hem in het najagen van zijn droom. Hij begon in zijn jeugd met karten en op zijn 18e mocht hij het proberen in de Formule 3. Op 25-jarige leeftijd mocht hij een stapje hoger en ging die het proberen in de Formule 2. In deze periode begon hij te twijfelen aan zijn ambitie en koos hij er daarom voor om naar de Formule 3000 te gaan, waar die naast het racen ook kon werken als teambaas.
Wat is de Formule 3000?
Hij startte in de Formule 3000 zijn eigen team, genaamd Team Arden. Terwijl hij aan het racen was, zag hij dat coureurs als Juan Pablo Montaya meer gedreven waren dan hij. Op dat moment realiseerde hij zich dat het misschien beter was om zich volledig te richten op het managen in plaats van het racen zelf. Dat was het moment waarop hij stopte met racen en zich volledig op het managen ging richten.
https://www.instagram.com/p/CPI-jD8sXPW/
De financiële risico’s van Horner
Om te komen waar hij nu staat heeft Christian Horner heel wat risico moeten nemen, hij had namelijk geen geld en zonder geld is racen onmogelijk. Hij moest daarom aankloppen bij de bank en bij zijn vader. De redding kwam door een deal met Prodrive, die werkte samen met het Russische oliebedrijf Lukoil. De zoon van Lukoil’s eigenaar Viktor Maslow wilde graag racen in de Formule 3000. Uiteindelijk kreeg Horner een smak geld voor 50 procent van de aandelen en zo lukte het toch om de financiën rond te krijgen. In 2002 zorgde Christian Horner opnieuw voor een gewaagde zet. Hij was toen in staat om de aandelen van Lukoil terug te kopen en nam daarmee ook afscheid van Viktor Maslow. Het volgende seizoen voegde hij Tomas Enge en Bjorn Wirdheim bij het team. Vanaf dat moment lukte het hem om verschillende prijzen te winnen.
https://www.instagram.com/p/BuHVeqXAK-n/
Christian Horner, de teambaas van Red Bull Racing
De successen in de Formule 3000 hielden tot en met het seizoen van 2004 aan. Daarna hield Formule 3000 op met bestaan, en moest Christian Horner dus wat anders gaan verzinnen. Hij wilde altijd al graag aan de slag in de Formule 1. Red Bull had net team jaguar gekocht en er was een vacature. Uiteindelijk heeft Christian Horner de job gekregen om het team tot een succes te maken.
Christian Horner werd in 2005 op 32-jarige leeftijd de jongste teambaas in de Formule 1 ooit. Hij deed het gelijk erg goed. Het seizoen voor Horner, haalde, toen nog Team Jaguar F1, maar 9 punten. Maar onder Christian Horner eindigden de nieuwe coureurs David Coulthard en Christian Klien op de 4e en 7e plaats.
Het salaris en vermogen van Christian Horner
Inmiddels heeft Red Bull Racing verschillende races en prijzen gewonnen en is het momenteel een van de beste teams van het Formule 1. Het team is (met Max Verstappen) nog geen wereldkampioen geworden, maar bij Mercedes voelen ze steeds vaker de hete adem in de nek. Christian Horner heeft het in al zijn jaren dan ook erg goed gedaan. Voor zijn kwaliteiten krijgt hij ook erg goed betaald. Hij verdient per seizoen namelijk 10 miljoen dollar en heeft inmiddels een geschat vermogen van 50 miljoen dollar.