And the winner is…
Blijkbaar zijn mensen die een Mazda kopen over het algemeen erg tevreden met hun aankoop. Mensen die dit merk auto hebben, kopen namelijk het meest van alle auto-eigenaren, hierna opnieuw een auto van hetzelfde merk. Maar liefst 83 procent kocht opnieuw een Mazda na al een Mazda gehad te hebben. Ten opzichte van 2018 komt dit neer op een stijging van 7 procent. Het onderzoek is uitgevoerd door Automotive en onderzoeksbureau EDM.
Toyota en Mercedes doen het naast Mazda ook goed
Ook bij Toyota en Mercedes lijkt de merkloyaliteit in 2019 flink gestegen te zijn. De top 10 wordt gecompleteerd door Ford, Volkswagen, Mercedes-Benz, Nissan en Opel. Ook bestuurders van deze merk auto’s blijken dus redelijk trouw te zijn.
Naar deze automerken stapt men over
Er is ook onderzocht naar welke automerken men over stapt als men besluit niet trouw te blijven aan hetzelfde merk auto. Hierbij vallen een aantal dingen op. Als je bijvoorbeeld in een BMW rijdt is de kans groot dat je volgende auto een Volvo zal worden. Rijd je in een Peugeot, Ford, Opel, Citroën of Nissan? Dan zou je in de toekomst zomaar in een Renault kunnen zitten. Mensen die juist niet op een Renault zitten te wachten kopen vaak een auto van het merk Kia. Daarnaast valt het op dat VW-rijders vaak overstappen naar een Seat.
Toyota de meest betrouwbare
Mazda is dus het merk waaraan klanten het meest trouw blijven. Misschien zou je dit echter eerder van Toyota verwachten. Dit is namelijk het merk die de meest betrouwbare auto maakt. Je zou dus denken dat veel mensen tevreden zouden moeten zijn met hun Toyota en daarom opnieuw een Toyota zouden kopen. Toch blijken meer mensen opnieuw te vallen voor de charme van een Mazda.