Imago van de iPhone
Alles heeft te maken met het imago van Apple. Het bedrijf wil niet dat slechteriken op beeld zijn te zien met hun apparatuur omdat dat een negatief beeld kan geven over de producten. Aan de ene kant is dat begrijpelijk, maar aan de andere kant zorgt het voor een grote spoiler. Als je een man of vrouw in een film een Apple-product ziet gebruiken is die persoon hoogstwaarschijnlijk niet de dader. Zie je iemand in een film bijvoorbeeld Samsung of Huawei gebruiken, is de kans groter dat die persoon als verdachte kan worden gezien.
Gelekt aan regisseur
Dit kwam aan het licht doordat Rian Johnson, regisseur van Oscar-genomineerde film Knives Out, het in een interview met Vanity Fair vertelde. Hij voegde eraan toe dat Apple graag investeert in projecten en met plezier meewerkt aan films. Alleen, het bedrijf wil daar wel een stukje zeggenschap voor terug. Daarmee bedoelt Apple dat zijn producten niet negatief in de publiciteit mogen komen. En geef toe, het werkt beter als Liam Neeson een iPhone gebruikt in plaats van zijn vijand. Daarentegen kan Daniël Craig er ook wat van als het gaat om sponsoring, denk aan Heineken.
Voorbeelden van films
Laten we je wat voorbeelden geven van dit gebeuren om je een beter beeld te geven van deze zogenaamde Apple-regel. Om te beginnen gebruikte Tom Cruise in Mission Impossible een Mac-computer. Sarah Jessica Parker zat in Sex and the City (2008) vaak achter haar Apple-laptop. In Legally Blonde (2001) studeert Reese Witherspoon met een fel-oranje (inderdaad, dat kon toen nog) Macbook, terwijl de rest van de klas niet-identificeerbare zwarte laptops gebruikt. Ook in The Devil Wears Prada (2006), Zoolander (2001) en in de Twilight-filmseries worden Apple-producten gebruikt.