Witte stranden, check! Blauwe zee, check! Elke dag kokosnoot, check! Het ene baaitje is misschien iets bijzonderder dan de andere, maar uiteindelijk gaat het om insmeren met waterbestendig, naar kokosruikende zonnebrandcrème factor 50 en een duik nemen in de azuurblauwe zee. Oh ja, ik vergeet de Instagram foto en de Facebook-update om al mijn vrienden thuis jaloers te maken. Het is 19u lokale tijd wanneer ik samen met Stijn, op zijn Jamaicaans “a brother from another mother”, de nog verkoelende gang van het vliegveld verlaat en een vlaag van de Caribische warmte in onze gezicht slaat. We staan buiten, halen de auto op en rijden met heerlijke reggaetunes naar ons hotel, Secred Wild Orchid in Montego Bay.

Dag 1

Er is geen wekker nodig, want om 5 uur knort mijn buik en snakt naar het heerlijke ontbijtje die mijn vriendin iedere ochtend maakt. Stiekem ben ik best wel verwend. Na wat snaaien uit de minibar, mails beantwoorden en de zonsopgang zien van het balkon, is het tijd om los te gaan bij het ontbijt waar ik mijn vriendin snel doe vergeten. De Secred Wild Orchid is misschien wel één van de mooiste resorts, ruim opgezet en alles lijkt te mooi om waar te zijn. Het heeft diverse wateren en zwembaden met een bar in het water, een prima plek om je dagen te starten met een vers sapje. Na een aantal potjes schaken op een levensgroot bord, wat in Amsterdam onze favoriete bezigheid is, gaan we op avontuur.

Terwijl we in de kokende auto stappen, de reggaezender van de avond ervoor hebben gevonden, rijden we rustig het plaatsje Montego Bay binnen waar we de auto parkeren in een zijstraat van de zaterdagsmarkt. De lokale markt is in volle gang, de koopman schreeuwt luidkeels en wij worden verleid door de zoete geur van kokosnoot. Het kapmes vindt de scheel, wanneer ik twee vingers in de lucht steek. Het kost ons 300 Jamaicaanse dollar, iets meer dan twee euro, om ons te verkoelen met kokoswater. De straat leeft, overal doen mensen boodschappen onder genot van een stralende zon en beukende beats uit de soundsystems die voor iedere winkel staat. Het is feest, mensen lachen, swingen met boodschappen tassen onder hun armen. Dit zouden ze bij mijn Albert Heijn ook mogen introduceren.

Dag 2

Dag 2 Montego Bay bevindt zich in het noord-westen van Jamaica, maar op onze tweede dag besluiten we het oosten van het eiland te ontdekken. Het is een flinke rit, zo’n drie en half uur langs de noord kust om aan te komen bij Port Antonio met als doel om te varen in de Blue Lagoon. Het rijden in Jamaica kort samengevat: je rijdt links, er zijn vele gaten in de weg en er zijn bijna tot geen lantaarnpalen. Geweldig! Heerlijk het raampje open, maar de frisse lucht die ik in adem wordt na een uur rijden vervangen door verbrand rubber. Shit! Een lekke band. Als twee metromannen worden we op de tweede dag al op de proef gesteld. In de brandende zon staan twee blanke mannen te hannesen, niet bepaald charmant en totaal niet MAN MAN. Het duurt nog geen twee minuten tot dat een man ons heeft opgemerkt en te hulp schiet. Hij is behoorlijk handig in, niet gek, want een lekke band die heb je snel in Jamaica. We verwisselen de band met de reserve, een donut of op zijn Jamaicaans een Ninja Bike Tire.