Ferrari staat droog. En dat komt hard aan voor een legendarisch team. De laatste titel van de Prancing Horse werd in 2008 gewonnen door Kimi Raikkonen. Sindsdien vult de bekerkast voornamelijk met stof. Maar dat is niet waar het geroemde automerk voor meedoet.

Sebastian Vettel, die na zijn vier kampioenschappen bij Red Bull in de voetsporen van Michael Schumacher trad bij het team, kon het tij niet keren. De viervoudig wereldkampioen kwam dichtbij in 2018, maar bleef halverwege steken, toen de ontwikkelingsslag van Mercedes op stoom kwam.

Ferrari is een groot team én kanshebber in de F1 in 2022

Ferrari – mede vanwege de reputatie als vooraanstaand én exclusief automaker – kan zich sinds heugenis enkel tevredenstellen met het hoogste goed. Die druk om eerdere grotere schoenen te vullen, die van M. Schumacher en zijn vijf wereldtitels om precies te zijn, juist daardoor is de opgave moeilijk.

De Italiaanse pers is onverbiddelijk en plukt gretig de vruchten van elke tegenslag. Het thema, of Ferrari eindelijk meedoet of niet, is dan jaarlijks de peilgraad. Enerzijds als reden om paniek te zaaien evengoed. Ook als Ferrari er niet bijzit is dat groot nieuws in Italië namelijk. De Tifosi (hoe men de gepassioneerde, Italiaanse Ferrari-fans noemt) zijn een trots volk.

Nieuwe reglementen in de Formule 1

Eens in een jaar of tien worden de reglementen op technisch vlak aanzienlijk herzien. Zo ook in 2022, met de herintroductie van het ground effect. De teams krijgen de blauwdrukken in handen, ver voordat het seizoen begint. Dit zijn de nieuwe kaders waar zij in werken.

Ieder team dat niet voor titels of belangrijke punten vecht dat jaar kan ervoor kiezen om eerder de focus te richten op de aanstaande veranderingen. En dat is precies wat Ferrari gedaan heeft. Omdat het team in 2021 als derde eindigde, kreeg zij ook iets meer testtijd in de windtunnel in vergelijking met Red Bull en Mercedes.

Wat zulke reglementswijzingen tenslotte typeert: wie deze al vroeg goed interpreteert, heeft een aanzienlijk voordeel in het begin. Het ontwerp is dan waarschijnlijk vanuit de basis degelijk. Met basis bedoelen wij een kale auto, die blijft werken zodra er meer details aan het bodywork toegevoegd worden.

Omdat praktisch niemand elkaar in de kaarten kon kijken, in de aanloop naar de nieuwe reglementen van 2022, zijn veel van de ontwerp-filosofieën uniek. Een drastisch andere richting qua ontwerp inslaan naderhand (zoals die van een concurrent), dat lukt binnen de huidige reglementen erg moeilijk vanwege het budgetplafond.

Dus waarom zijn de Ferrari auto’s zoveel sneller dit seizoen?

Dat offer betekende in de praktijk dat alle middelen in 2021 naar de ontwikkeling van de nieuwe auto werden verplaatst. En dat weegt mee. Een voorbeeld hiervan is Mercedes. Toen het vorige hybridetijdperk begon van vernieuwde motoren, was het team al een lange tijd bezig aan hun motor. Die bleek uiteindelijk zo succesvol dat Mercedes jarenlang een winnende troef in handen kreeg.

De motor is in dat opzicht een hele belangrijke schakel in de ketting. In de praktijk betekent een sterkere motor namelijk dat je zelfs met meer downforce, om sneller door bochten te gaan, voldoende snelheid kan genereren.

Ferrari begon vroeg aan het bouwen van de nieuwe motor. Het team zegt dat het design in vergelijking met 2021 flink is herzien. De hybrideonderdelen blijven weliswaar grotendeels gelijk, maar de nieuwe auto bood ruimte voor een herinrichting van het geheel. De interne verbrandingsmotor in het bijzonder – de filosofie erachter is dusdanig veranderd.

 

De eerste twee Grands Prix bewijzen dat het zin gehad heeft. Vooral de performance van de twee klantenteams Alfa Romeo en Haas F1, die de motor bij Ferrari inkopen, toont dat aan. En de nieuwe Ferrari F1-75 klopt ook op aerodynamisch vlak, nu het zich meet met Red Bull Racing vooraan de grid.

Of Ferrari de vorm kan vasthouden? Het seizoen is nog lang en verraderlijk. De voorbode van een titelgevecht in de Formule 1 tussen twee verschillende teams – daarover zijn wij alvast (voorzichtig) optimistisch. Wie komt er in 2022 bovendrijven?