Dynamisch design

Volkswagen heeft voor de nieuwe Tiguan de stoute schoenen aangetrokken. De Duitse autofabrikant hult de compacte SUV in een compleet nieuw design dat haaks staat op het traditionele ontwerp van zijn voorganger. 

Het ondeugende gezicht en de geronde vormen van de Tiguan doen denken aan de volledig elektrische ID.4. We herkennen onder meer nieuwe, platte LED-koplampen en forse luchtinlaten om de boel onder de motorkap te koelen. Aan de achterkant is een fraaie LED-strip te zien. Gezamenlijk vormt het een aantrekkelijk geheel.

Stijlvol en functioneel interieur

Volkswagen heeft ook het interieur van de Tiguan getransformeerd. Het klokkenspel is vervangen door de zogeheten Digital Cockpit, die samen met het maximaal 38 centimeter grote infotainmentsysteem in het midden van het dashboard een zeer informatieve en overzichtelijke autorit garandeert. 

Het systeem is te bedienen met een centrale, multifunctionele draaiknop of de knoppen op het stuur. Het merk focust zich op het verzorgen van een premium rijervaring; dit wordt bereikt door het gebruik van hoogwaardige materialen en toepassen van vakwerk.

Standaard royaal aangekleed

Volkswagen maakt de nieuwe Tiguan extra interessant door de compacte SUV een zeer complete standaarduitrusting mee te geven. Naast de Digital Cockpit beschikt de auto over onder andere een minimaal 32,8 centimeter infotainmentsysteem, extra airbags voor- en achterin, automatische climate control, LED-koplampen, 17” lichtmetalen velgen en een variatie aan hulp- en veiligheidssystemen, waaronder Side Assist, Front Assist, Lane Assist, Rear View en Dynamic Road Sign Display.

Handige hulpsystemen

Nog wat meer over die hulpsystemen van de nieuwe Volkswagen Tiguan. Al die rijassistentie maakt het in gebruik een erg veilige auto om mee op pad te gaan. Je hebt bijvoorbeeld een achteruitkijkcamera en de auto helpt je binnen de lijntjes te blijven, maar kan tegelijkertijd ook helpen je van rijbaan te veranderen. 

Een autonome noodrem zit er ook standaard op. Bij de optionele hulpsystemen vind je onder meer Park Assist Pro (met op afstand bestuurbare parkeermogelijkheden) en Trailer Assist, een systeem dat ondersteunt als je een aanhanger trekt.

Geëlektrificeerde motoren

De nieuwe Volkswagen Tiguan komt op de markt met een achttal motoren, verdeeld over vier categorieën. De eerste twee zijn als vanzelfsprekend benzine en diesel, maar die andere twee zijn wat spannender. Het gaat om mild-hybrid en plug-in hybride aandrijflijnen. 

De mild-hybrid eTSI is verkrijgbaar met 130 of 150 pk en beschikt bijvoorbeeld over Active Cylinder Management om het verbruik te drukken. De plug-in hybride Tiguan kun je dagelijks in feite gebruiken als een EV, dankzij een volledig elektrische actieradius van 100 kilometer.

Prikkelende wegligging

Volkswagen zorgt er tenslotte voor dat de nieuwe Tiguan een inspirerende wegligging heeft. Zeker niet onbelangrijk. De SUV beschikt bijvoorbeeld over Vehicle Dynamics Manager, een systeem dat van de Golf GTI is overgenomen, en heeft wiel-specifieke remacties en aanpassingen aan de schokdempers die voor comfort en sportiviteit zorgen. Al met al komt dit de rijtrekken van de Tiguan ten goede; hij is zeer wendbaar, stabiel en precies.