Rijkdom en vriendschap blijkt geen goede combinatie

Onderzoekers aan de Universiteit van Michigan en Singapore zijn onderzoek gaan doen naar de vraag of mensen die veel geld en luxe producten bezitten ook daadwerkelijk échte vrienden hebben. Aangezien mensen toch dikwijls hun hoofd omdraaien wanneer er een mooie auto voorbij komt of iemand die in een outfit loopt waar jij je maandelijkse huur van kan betalen. Er zit echter een groot verschil tussen aandacht krijgen en het maken van nieuwe vrienden. Maar wat is precies de link tussen rijkdom en vriendschap?

Gedurende de studie legden de onderzoekers een hypothetische situatie voor aan de participanten. Ze vroegen in welke auto ze zouden rijden naar een trouwerij met als doel om vrienden te maken. Een standaard auto of een luxe zoals een Ferrari of Lamborghini? Een steady 66% koos voor de luxe auto als effectief middel om nieuwe vrienden aan te trekken. De vraag werd vervolgens aan een andere groep gesteld door andere onderzoekers. Hier werd er gevraagd met wie ze eerder bevriend zouden willen zijn. Iemand die in een normale auto naar een bruiloft komt of iemand met een dikke auto. Hier bleek dat mensen eerder gaan voor de persoon met de normale auto.

De conclusie van het onderzoek was dan voor sommige ook een behoorlijke verrassing. Alhoewel mensen denken dat een hoog statussymbool zoals een aut, een positief effect heeft op het maken van vrienden, zorgt dit er in feite voor dat potentiële vrienden worden afgeschrikt.

Rijkdom en vriendschap MAN MAN

Het Status Signals Paradox effect

Een ander soort studie, die in feite hetzelfde bewees, betrof het effect van het dragen van een duur horloge. Het onderzoek werd geleid door Stephan Garcia, Kimberlee Weaver en Patricia Chen. Zij onderzochten het zogenoemde Status Signals Paradox. Participanten werd gevraagd wat voor soort horloge ze zouden dragen naar een sociale gelegenheid.

Hier koos het merendeel voor een erg duur, luxe model in plaats van een goedkoper model zonder duidelijke merkaanduiding. Een ander deel van de groep werd gevraagd met wie ze eerder bevriend willen raken op een sociale gelegenheid. Wederom kozen mensen voor de mensen met het goedkopere horloge. Volgens Garcia zetten psychologen dit weg op het verschil in perspectief in sociale vergelijking. Wees dus zuinig op je vrienden want voordat je het weet verlies je er een aantal uit het oog en denk ook niet dat luxe alles is.