Hoe kan je makkelijk afvallen?

Afvallen gaat een stuk makkelijker als je de volgende vier tips gebruikt om er een succes van te maken. Het zijn stuk voor stuk beproefde methodes die daadwerkelijk resultaat opleveren.

Laat anderen niet vertellen hoe je moet afvallen

Afvallen is naast een persoonlijke keuze ook vaak maatwerk. Wat voor de een wel werkt hoeft voor de ander niet te werken. Hoe goed bedoeld de tips en adviezen ook zijn, het gaat uiteindelijk om jouw lichaam en jouw streefgewicht. Laat je dus niet door vrienden of familie wijs maken wat het beste zou zijn, maar doe gewoon waar jij je goed bij voelt.

hoe kan je makkelijk afvallen?

Intermittent Fasting

Het lijkt voor veel mensen een modegril, maar er zit een goed doordachte filosofie achter het idee van Intermittent Fasting. Simpelweg komt het er op neer dat je gedurende een bepaalde periode niet eet (vasten). Het gevolg is dat je minder tijd overhoudt om te eten en je dus minder calorieën binnen zult krijgen. In de praktijk betekent het dat je gedurende 16 – 20 uur niets zult eten. Dat heeft een behoorlijk aantal voordelen:

  • Lagere calorie inname
  • Meer waardering voor je voeding
  • Lagere gevoeligheid voor insuline en een verbeterde spijsvertering
  • Meer zelfdiscipline

Omhels de ‘Think Lifestyle’

Je zult het wellicht weten, maar door het afvallen kom je beter in je vel te zitten en dus neemt je zelfvertrouwen toe. In dat opzicht is het afvallen een echte ‘game changer’. Als sporten de norm wordt, neemt ook de waardering voor duurzame transformaties toe. Dat is dus pure winst. Kortom, pas je levensstijl aan en de kilo’s verdwijnen als sneeuw voor de zon.

makkelijk afvallen

Zorg voor voldoende slaap

Wil je echt afvallen, dan moet je niet alleen op je voeding letten, maar ook op de slaap. Slaap je goed, dan stimuleert dat de stofwisseling waardoor je beter op gewicht blijft. Goed slapen verlaagd daardoor het risico op obesitas en gerelateerde zaken zoals diabetes type 2. Als bijkomend effect heeft een goede nachtrust ook invloed op je humeur. Is er daarentegen sprake van een chronisch slaaptekort ( zes uur slaap per dag of minder), dan vergroot dat de kans op gewichtstoename van 55 procent. Die twee uurtjes langer blijven liggen helpt dus bij het afvallen.