1. Ga na wat voor organisatie het is
Werken voor één opdrachtgever is een heel ander verhaal dan werken bij een bureau dat meerdere opdrachtgevers bedient. Ga bij jezelf na of je de hectiek van een bureau ziet zitten, de dynamiek en eisen van verschillende klanten.
2. Tone of voice
Onderzoek naar wie je de brief schrijft. Is het een formele of informele organisatie. Trek degene na aan wie je de brief stuurt. Het is voor organisaties essentieel om te zien of jij een goede tone of voice kan aanhouden. Op basis daarvan schatten ze in of jij op een juiste manier met klanten of collega’s communiceert. Schrijf daarnaast actief, gebruik geen lange zinnen en schrijf overtuigend, maar gebruik geen standaard zinnen of termen, als ‘ik ben enthousiast en spontaan’. Je bent meer dan dat.
3. Stuur werk van jou mee
Nee, niet alleen als je een kunstopleiding hebt gedaan. En helemaal mooi dat je een blogpost hebt geschreven van 8000 woorden. Misschien is deze inderdaad heel nice, maar niet elke organisatie gaat voor zulke mijlen tekst de tijd nemen. Maak een top-3, beschrijf wat je hebt gedaan en wat het resultaat van je werk was.
Lees hier ook hoe je een gunfactor creëert tijdens sollicitatiegesprekken.
4. Vertel waarom
Wat menig sollicitant nog weleens laat schieten is de vraag waarom ze bij een specifieke organisatie willen werken. Ga bij jezelf na waarom jij bij een organisatie zou passen en waarom de organisatie bij jou past. Verdiep je daarom in je organisatie. Dat kost tijd, maar het resultaat zal er zijn.
5. Kom terzake
Recruiters zijn na de 100ste sollicitatiebrief ook niet meer scherp. Die zien op een gegeven moment zinnen die beginnen met ‘ik zag uw vacature’, ‘ik ben heel enthousiast’ en ‘ik heb jarenlang ervaring’ ook niet meer. Die eerste paar regels zijn de fatale. Kom to the point. Vertel waarom jij geschikt bent. Jij.
6. Maak het persoonlijk
En daarmee zijn we aangekomen bij het volgende punt: maak het persoonlijk. Wat je werkervaring is, leest men wel op je LinkedIn-profiel. Wie jij als persoon bent is vaak veel interessanter. En zoals eerder benoemd, check degene naar wie je de brief stuurt.
7. Last but not least
Controleer op spelfouten! Laat je brief door iemand anders nalezen. Zelf zie je op een gegeven moment de bomen door het bos niet meer.
Zet ‘m op!