Het salarisgeheim van pitcrew-leden in de Formule 1

Laten we een kijkje nemen in de wereld van de pitcrew, waar snelheid niet alleen op het circuit wordt gemeten, maar ook in de vorm van euro’s.

De eerste onthulling: het salaris. Een lid van de pitcrew in de Formule 1 verdient een behoorlijk bedrag, maar het hangt allemaal af van hun rol binnen het team. Een bandenwisselaar, die cruciaal is voor het succes van een pitstop, kan bijna € 300.000 per jaar opstrijken, samen met de fuel engineer, die ervoor zorgt dat de auto op het juiste moment de juiste hoeveelheid brandstof krijgt. Dit zijn geen cijfers om licht over te denken!

Geld blijft rollen in de pitstraat

Maar wacht, er is meer! Bonussen zijn ook inbegrepen. Elk gewonnen race voegt een extra laag van vreugde toe aan de portemonnee van de pitcrewleden. Teamleiders kunnen tot € 4200 aan bonussen ontvangen, terwijl bandenwisselaars niet ver achterblijven met € 2100. Het is duidelijk dat de glans van overwinning niet alleen op de coureur schijnt, maar ook op degenen die ervoor zorgen dat de machine soepel draait.

Maar laten we niet vergeten dat niet alle pitcrewleden op gelijke voet staan als het gaat om salaris. Monteurs verdienen bijvoorbeeld tussen de € 35.000 en € 70.000 per jaar. Hoewel dit nog steeds een respectabel bedrag is, is het niet te vergelijken met de rijkdom die sommige andere teamleden genieten. Echter, dit doet niets af aan het belang van hun rol binnen het team.

Waarom zijn deze salarissen zo hoog? Simpelweg omdat de Formule 1 een wereld van immense rijkdom en concurrentie is. Elke seconde telt, en elk lid van de pitcrew draagt bij aan het uiteindelijke succes van het team. Fouten zijn kostbaar, en de druk is ongekend hoog. Maar voor diegenen die het aankunnen, wachten er grootse beloningen.

Dus, de volgende keer dat je een Formule 1-race kijkt, werp dan een blik op de pitstraat en bedenk dat daar ook helden werken, die niet alleen voor de glorie, maar ook voor het loon, de strijd aangaan.