Grondblunder van ProRail

De grond waarom het gaat was van NS Vastgoed. Zij wilden al jarenlang van de percelen af. NS Vastgoed bood het pakket in 2005 en in 2010 aan bij ProRail. Maar na een negatief advies van het ministerie van Verkeer en Waterstaat besloot de spoorbeheerder de percelen niet te kopen.

De ondernemer die de gronden daarna aangeboden kreeg, nam de grond wel over. Met zijn bedrijf RailSide kreeg hij ruim 8 miljoen euro toe van de NS, met daarbij de verplichting de gronden te onderhouden. De ondernemer vermoedde dat de grond belangrijker was dan ProRail inzag. Uiteindelijk had de ondernemer gelijk en had ProRail de grond toch wél nodig. Ze hadden de grond bijvoorbeeld nodig voor het plaatsen van spoorbruggen, overgangen of hekken tegen zelfmoord.

De ondernemer sleepte ProRail in de afgelopen jaren meermaals voor de rechter omdat de spoorbeheerder zonder toestemming op zijn grond actief was. In 2018 was ProRail uiteindelijk genoodzaakt de gronden alsnog volledig aan te kopen. Pas na lang onderhandelen ging de ondernemer akkoord met een koopsom van 18,1 miljoen euro, voor grond waar hij nooit één cent had betaald. Dat is nou eens lekker!