Rolex is een non-profitorganisatie
De echte horlogeliefhebbers zullen ongetwijfeld weten dat Rolex geen winstgevend bedrijf is. Althans, alle winsten worden geherinvesteerd in het bedrijf. Zoiets heet een non-profitorganisatie. Dat heeft de oprichter van het bedrijf, Hans Wilsdorf, laten vastleggen in z’n testament. Zo maakte hij Rolex deel van The Wilsdorf Foundation, mede omdat Wilsdorf geen opvolger had die z’n ondernemingen kon overnemen. Tot vandaag de dag wordt iedere euro winst voor uitbreiding en perfectie van het merk Rolex gebruikt. Hierdoor vinden veel liefhebbers Rolex een ‘sympathiek’ horlogemerk.
Enorme voorsprong op concurrerende horlogemerken
Rolex laat nooit weten hoeveel horloges ze produceren, maar naar schatting gaat het om zo’n 1 miljoen stuks per jaar. Op basis van die schatting gaat de Amerikaanse bank Morgan Stanley uit van een omzet van maar liefst 10 miljard dollar in 2023. Dankzij die cijfers mag Rolex zich de grootste horlogefabrikant van de wereld noemen. Qua productieaantallen en winsten gaat het merk ver voorbij concurrerende merken als Patek Philippe, Audemars Piguet en Cartier. Rolex is wereldwijd het meest bekende horlogemerk en voor velen hét statussymbool als het aankomt op horloges.
Fabriek van bijna 100.000 vierkante meter
Binnen Zwitserland heeft Rolex een heleboel verschillende productielocaties. In het plaatsje Bienne staat de allernieuwste fabriek, waar de uurwerken worden geproduceerd. De werkplaats van deze fabriek bestrijkt een oppervlakte van bijna 100.000 vierkante meter en biedt werkplek voor maar liefst 2000 productiemedewerkers. Deze medewerkers houden zich bezig met de fabricage en montage van de honderden onderdelen die deel uitmaken van het Rolex-uurwerk. Dit moet uiteraard uiterst precies gebeuren. Het merk streeft immers naar perfectie, elegantie en optimale prestaties. Een onderdeeltje vergeten is dus absoluut geen optie!
Wachtlijsten door toenemende vraag
Zo zie je maar dat de projecten van Rolex tot veel werkgelegenheid zorgen. Dat komt grotendeels door eigenbelang. Aan horloges van Rolex heerst momenteel namelijk een grote schaarste en die probeert het horlogemerk ietwat in te perken. Het is vanzelfsprekend dat een kleine schaarste wel gewenst is bij Rolex. Daardoor lijken de klokjes exclusief en moeilijk te verkrijgen. Gezien de productie die reeds erg groot is en op dit moment flink wordt vergroot, is het haast onmogelijk dat je nog geen Rolex hebt. Vooral de vintage-modellen zijn redelijk betaalbaar. Zo kost een Datejust met een bouwjaar van rond 1970 doorgaans zo’n 4.500 euro. Toch is de run op fabrieksnieuwe horloge nog veel groter. Dagelijks krijgt Rolex nieuwe aanvragen binnen voor horloges waar reeds een enorme wachtlijst voor is. Met deze nieuwe fabriek zal die wachtlijst aanzienlijk korter moeten worden.
De nieuwe locatie heeft Rolex maar liefst 1 miljard euro gekost. De bouw van de fabriek zal niet van de ene op de andere dag klaar zijn. Naar verluidt is het project in 2029 pas af. Nadien zal de horlogefabriek zo’n 2.000 banen moeten creëren. Toch blijft het Zwitserse horlogemerk nog onverschillig over de daadwerkelijke functie van het toekomstige pand. Dat laat de Zwitserse televisiezender RTS weten. Waarschijnlijk gaat het na 2029 dus makkelijker worden om een horloge van Rolex aan te schaffen. Dat klinkt in ieder geval goed!