Vraag naar Rolex-horloges is groter dan het aanbod

Het feit dat de vraag naar horloges van Rolex groter is dan het aanbod maakt de positie van het merk op de horlogemarkt enorm sterk. Dankzij deze aanhoudende vraag nam het retail marktaandeel afgelopen jaar met maar liefst 30% toe. De omzet van Rolex tikte hierdoor voor het eerst in de historie de 10,1 miljard Zwitserse franken aan. Rolex bewijst hiermee nog altijd één van de allergrootste merken op de markt te zijn. De geschiedenis van het Zwitserse horlogemerk is reeds een zeer bijzondere, maar deze prestatie kunnen we gerust een mijlpaal noemen.

 

Een luxe horloges als statussymbool

Morgan Stanley bracht een rapport uit waarin dit explosieve omzet-record werd geconstateerd. Deze toename heeft Rolex te danken aan diverse factoren. De klanten van Rolex blijken erg loyaal aan het merk, waardoor de vraag van bestaande klanten (voorlopig) niet afneemt. Ook lijkt de vraag door nieuwe klanten naar de elegante horloges van Rolex toe te nemen. Het overgrote deel daarvan is liefhebber, maar er zijn ook veel mensen die denken winst te kunnen maken met deze horloges. Zij zien de aankoop van een Rolex als investering. De horloges van het wereldberoemde horlogemerk worden tegenwoordig gezien als statussymbool. In de tijden waarin sociale media een grote rol spelen wordt dit statussymbool steeds meer gewild. De bewijsdrang die mensen vandaag de dag doet de vraag naar Rolex horloges aanzienlijk toenemen. De populairste modellen zijn de Daytona, Submariner, GMT-Master en Datejust. “Moet je m’n klokje eens zien”!

omzet rolex

Cartier op tweede plaats

Met de toename in populariteit heeft Rolex veel teweeg gebracht op de horlogemarkt. Andere grote horlogemerken zijn hierdoor een beetje gaan twijfelen aan hun eigen verkoopstrategieën. Zo heroverwoog het grote juwelenmerk Cartier de manier waarop ze de markt benaderen. Laat het duidelijk zijn dat Cartier één van de grootste horlogemerken ter wereld is. Rolex heeft het merk toch even de mond gesnoerd door de gigantische verkoop. Het Franse juwelenmerk kwam op de tweede plaats te staan, dus volgde direct na Rolex. Het verschil tussen de eerste en tweede plaats was echter zeer groot. Rolex liet Cartier ver achter zich en won afgelopen jaar dus met vlag en wimpel als het gaat om verkoopcijfers.

Alle andere grote merken binnen de horlogerie moeten de komende jaren dus flink hun best gaan doen om op te boksen tegen de marktpositie van Rolex. Horlogemerken als Audemars Piguet, Patek Philippe en Omega blijven dus een beetje achter, wat in de toekomst misschien kan leiden tot bijzondere prijsdalingen. De concurrentie is inmiddels zó groot waardoor horlogemerken gedwongen worden zo goed mogelijk te innoveren. Voor de consument is zo’n ontwikkeling niet ongunstig!

hoeveel geld verdient rolex omzet

Horloge-experimenten

De ongekende populariteit van Rolex openen nieuwe deuren voor het Zwitserse horlogemerk. De stabiliteit geeft het merk de mogelijkheid om te innoveren en experimenteren. Liefhebbers speculeren vaak maanden van tevoren over de nieuwe modellen die uit gebracht gaan worden. Rolex kan bijna geen fouten maken bij deze nieuwe modellen. De klanten zijn zo trouw dat vrijwel ieder gloednieuw model positief wordt ontvangen. Denk bijvoorbeeld aan de Rolex Oyster Perpetual die afgelopen jaar werd uitgebracht met feestelijke en gekleurde bolletjes op de wijzerplaat. Iemand die geen fan is van Rolex zal geen duizenden euro’s voor dit model overhebben, maar de vraag van liefhebbers was zo groot dat het model momenteel haast niet te verkrijgen is.

Hiermee bewijst Rolex z’n intens sterke marktpositie. Het geeft de horlogegigant de ruimte om nieuwe dingen te proberen en te experimenteren met verschillende soorten horloges. Dit dwingt andere horlogemerken hetzelfde te doen, maar hun marktpositie is minder sterk waardoor deze experimenten dus een stuk risicovoller is. Wie gaat Rolex dit jaar verslaan?

Leuk feitje: Rolex is een non-profitorganisatie.