Duurder dan de prijskaartjes aangeven in supermarkten

Consumenten betalen vaak meer bij de kassa dan in de winkel aangegeven wordt. De Consumentenbond bezocht vestigingen van onder andere Plus, Jumbo, Albert Heijn, Lidl en de Aldi. Per supermarktketen controleerden zij de prijzen van 90 aanbieden, verspreid over drie filialen. Voor de steekproef die de Consumentenbond uitvoerde, keken ze alleen naar artikelen die in de winkel op een speciale manier gepresenteerd worden.

 

Denk hierbij aan bijvoorbeeld producten met grote borden ernaast en opvallende locaties in de winkels zoals kopstellingen of losse bakken. Hiermee bedoelden ze dus ook producten die in de weekfolders van de supermarkt staat. Producten in reguliere schappen, deze zijn vaak voorzien van elektronische prijskaartjes, vielen buiten het onderzoek.

De Jumbo maakt de meeste fouten volgens de Consumentenbond

Uit het onderzoek van de Consumentenbond is gebleken dat supermarktketen Jumbo de meeste fouten maakte. Van de 90 aanbiedingen rekende deze supermarkt bij 31 stuks een andere prijs dan op het prijskaartje stond. De Albert Heijn maakte deze fout 22 keer en de Plus een totaal van zeventien keer. In eerdere onderzoeken van de Consumentenbond kwam Jumbo ook al als slechtste uit de bus.

prijzen supermarkt kloppen niet

Een mooi voorbeeld van dit onderzoek: Duracell AA-batterijen. Deze kosten bij een Albert Heijn aan de kassa €8,99, maar op het kartonnen display kaartje stond €5,39. De Jumbo had een mooi groot bord hangen in de winkel waarop stond ‘Altijd Lage Prijs’ en beloofde dat de zalm €4,99 was. Toch stond er op de kassabon €5,99 voor dezelfde gerookte zalm. De Consumentenbond vindt het ‘onacceptabel’ en nu al helemaal omdat alles duurder wordt. Het verschil wordt groter en groter. Tegenwoordig betaal je al bakken met geld voor een volle boodschappenmand in verschillende supermarkten. En het prijsverschil daarvan is per supermarkt nog groter.

Hoe reageren de supermarkten?

Zowel Jumbo, Albert Heijn en de plus zeggen tegen de Consumentenbond dat ze deze resultaten serieus nemen. Zij erkennen dat het mis gaat en garanderen dat ze hier aan gaan werken. ‘Daarom doen we nu geen melding bij de toezichthouder. Wel houden we nauwlettend in de gaten of de supermarkten hun beloften nakomen’, aldus Sandra Molenaar (directeur Consumentenbond).