Online aankopen van mannen

Vrouwen besteden gemiddeld ‘slechts’ 75 euro uit als ze online gaan shoppen en mannen doen daar met 93 euro nog een flinke schep bovenop. Dat lijkt natuurlijk mee te vallen, maar het wordt een ander verhaal als je weet dat de Nederlandse consument gemiddeld 13 keer per jaar zijn of haar aankopen online doet. Gemiddeld genomen besteden we zo’n 84 euro per keer. In de meeste gevallen gaat het dan om het kopen van kleding (60%), maar ook schoenen (39%) en gadgets (35%) zijn populair bij de online shopper.

Die gegevens komen naar voren uit een onderzoek van DPD. Om een goed beeld te krijgen van ons online koopgedrag keek men naar het bestedingspatroon van bijna 25.000 mensen, waaronder 1.023 Nederlanders. Het onderzoek is uitgevoerd in het jaar 2018, dus de huidige situatie van gesloten fysieke winkels speelt geen rol.

online uitgaven Nederlandse mannen

Daar staat wel tegenover dat er nog steeds factoren zijn die een drempel opwerpen om online grote aankopen te doen. Zo is het retourproces niet altijd even duidelijk en ook de beschikbaarheid van het gewenste artikel kan een struikelblok zijn. Ook de reviews van andere klanten kunnen een belangrijke rol spelen bij de aankoopbereidheid. Opvallend is dat met name 55-plussers het betaalproces belangrijk vinden. Maar liefst 83% van die leeftijdscategorie doet geen aankoop online omdat ze het onveilig vinden om online te betalen.

Feestdagen geven de omzet een boost

Net als voor fysieke winkels spelen dagen als Black Friday en de feestdagen een belangrijke rol voor webshops. Volgens het onderzoek zijn dit ook voor webshops belangrijke periodes waarin een groot deel van de omzet wordt behaald.

mannen online kleren bestellen

Dat betekent niet alleen een drukke periode voor de online retailers, ook voor de bezorgdiensten is het essentieel om juist dan goed te kunnen functioneren. Lange levertijden en omslachtige retourprocedures kunnen dan funest zijn omdat dit er voor zorgt dat een consument geen aanschaf doet. Voor vervoersbedrijven als DPD zijn de uitkomsten van het onderzoek essentieel omdat zij juist vaak als een verlengstuk van de webshop worden gezien. Innovatie en vernieuwing van de manier waarop jij als consument je bestelling in huis krijgt is dus zeker een aandachtspunt.