Ben jij slecht in luisteren?
De meeste successen worden niet behaald met boekenkennis. Omgang met mensen en communicatieve vaardigheden zijn tegenwoordig veel belangrijker. Luisteren is een van deze essentiële soft skills. Of het nu gaat om luisteren naar klanten en weten wat ze willen, of goed luisteren tijdens zakelijke afspraken. Door goed een luisterend oor te bieden voelen mensen zich gewaardeerd en gehoord.
Zo kan je pas echt een luisterend oor bieden
Er is een aantal aspecten die je onder de knie moet hebben als goede luisteraar. Begin met oplettendheid. Niets is zo vervelend als praten tegen de achterkant van een mobiele telefoon. Wanneer je vol gefocust bent op je gesprekspartner is het makkelijker dingen die gezegd worden op te nemen.
- Wees open-minded. Zorg ervoor dat je open staat voor wat er gezegd wordt en je niet je mening al klaar hebt staan. Doe je dit wel dan is het lastig dingen die je hoort tot je te nemen.
- Ben betrokken bij het gesprek. Stel vragen en vertel tussendoor ook iets. Dit houdt je scherp.
- Probeer je gesprekspartner te begrijpen. Verplaats je in de ander om zo samen op een lijn te zitten. Zorg hier ook voor een open houding. Iedereen is nu eenmaal verschillend.
- Blijf erbij! Laat je gedachtes niet afdwalen, want dit komt erg ongeïnteresseerd over.
- Toon en zie emotie. Laat niet alleen met woorden, maar ook met gedrag, zien dat je de ander begrijpt. Zorg door goed te luisteren dat je merkt hoe de ander zich voelt en ga hier vervolgens goed mee om.
- Non-verbale communicatie. Let goed op hoe de andere persoon zich non-verbaal gedraagt. Dit zegt soms meer dan 1.000 woorden.
Met de bovenstaande, simpele tips word jij ongetwijfeld al een stuk beter in luisteren. Naast goed luisteren is sympathiek overkomen in een gesprek ook belangrijk voor succes in het leven. Niemand huid tenslotte van een klootzak.