Superjacht van (bijna) 183 meter lengte

De ene superster na de andere bezit al een boot of koopt doodleuk een tweede bootje. Vaak zijn het dan ook indrukwekkende gevaartes, waarbij de lengte een indicatie is van de status van de bezitter.  In het geval van de REV (Research Expedition Vessel) Ocean is dat net even anders. Het waanzinnige gevaarte is niet alleen onvoorstelbaar lang, het is ook geen boot die je snel in de haven van Saint Tropez zult aantreffen. Het is namelijk bedoeld om ingezet te worden tijdens wetenschappelijke expedities.

De boot is ontworpen door Espen Oeino en het interieur is verzorgd door H2 Yacht Design. Het gevaarte biedt ruimte aan maar liefst 60 wetenschappers en 30 bemanningsleden. Van erg veel luxe voorzieningen is dus geen sprake. In ieder geval niet in de basisconfiguratie. Dat betekent dat er wel een optie is voor een luxe expeditie. In dat laatste geval kan de boot geschikt zijn voor 36 gasten en 54 bemanningsleden.

superjacht

Uniek project

Al met al is alleen al de opdracht om een dergelijk gevaarte te bouwen een unieke ervaring. George Gill, de projectleider en woordvoerder van de opdrachtgever laat weten trots te zijn op het hele project. “Drie en een half jaar geleden zijn we begonnen met de ontwikkeling van de REV. Een blanco vel papier was letterlijk het begin. Het bleek uiteindelijk een meer dan uitdagende, leerzame en lonende ervaring te worden. Het project is geëvolueerd tot iets wat gecompliceerder en ambitieuzer was dan ik ooit had durven dromen en het is daarom alleen al een persoonlijk hoogtepunt in mijn carrière geweest.”

21.120 zeemijlen

Voor de freaks onder ons: de REV wordt aangedreven door 4 onafhankelijk werkende Warsila 8l26 2,7 MW ea-motoren. Hiermee kan een maximum snelheid van 17,8 knopen worden gehaald. Bij een snelheid van 11 knopen, kan de boot een afstand van 21.120 zeemijlen afleggen. Om dat even te verduidelijken: dat is bijna de omtrek van de gehele aarde.

superjacht

Afwerking in Noorwegen

De definitieve uitrusting voor het jacht zal worden verzorgd op de VARD-scheepswerf in het Noorse Brattvag. In totaal verwacht men nog zes tot acht maanden aan de boot te moeten werken voor dat deze kan worden gedoopt. De verwachting is dat de eerste tocht met de boot richting Duitsland zal zijn. “We hebben nog een lange weg te gaan,” zei Gill tijdens de lancering van het jacht in Roemenië.