Lange dagen

Logisch wel dat de aandacht ver te zoeken is na een dag werken. Maar soms vraag je je af hoe je die lange dagen überhaupt volhoudt. Na een half uurtje actief te zijn, wil jij het liefst alweer stoppen. Je bed inkruipen. Je social media afstruinen en één voor één al je Whatsappjes beantwoorden. Waarom is dat? Willen we dan zo graag sociaal up to date blijven? Of verliezen we onze concentratie simpelweg om iets te gaan doen waarbij we niet te veel hoeven na te denken?

Foto via: Living by Co.
Foto via: Living by Co.

Aandacht verzetten

Wat mij betreft heeft dit alles te maken met de vele dingen die we tegenwoordig te doen hebben, de stress die we hierom ervaren en de vele prikkels die dagelijks binnenkomen. Het verzetten van de aandacht is als een manier om hier even aan te ontsnappen. Bij katten net zo. Katten kunnen ook op het ene moment nog enthousiast een spin achterna zitten, waarna ze een seconde later hun staart lopen schoon te likken. Heeft dit te maken met een korte concentratieboog? Nee, enkel met afleiding. Al denk ik dat katten hier minder last van hebben.

Concentratie kwijt

Afleiding zoeken door het switchen naar iets simpels. Je zou denken dat je hersenen op die manier resetten en weer opnieuw kunnen concentreren, alleen ben je in feite uit je concentratie gezogen. Het duurt vervolgens maar liefst 10-15 minuten voordat je ergens weer net zo geconcentreerd in zit. Dat geldt voor het opstellen van een strategie, het schrijven van een reflectie of het luisteren naar een lezing. Terwijl je net zo lekker bezig was.

Foto via: Living by Co.
Foto via: Living by Co.

Multitasken

We horen vaak over concentratieverlies door multitasking. Het is bewezen dat je energie verliest, minder concentratie hebt en daardoor minder goed presteert, wanneer je taken uitvoert waarbij je hersenen steeds moeten switchen. “Concentratie wordt door twee dingen bepaald”, aldus Stefan van der Stigchel van het Attention Lab te Universiteit Utrecht. “Namelijk de prikkels uit de omgeving en de taak die je op een bepaald moment hebt. Smartphones spelen hier een grote rol in.”

De oplossing is dan misschien toch je niet te kúnnen laten afleiden. Net zoals je de kat niet naast de melk moet zetten, zeg maar. Laat multitasken één van de slechte gewoontes zijn waar je vandaag nog mee stopt. Mobiel weg, aandacht erbij en gaan.