Carrière van Helmut Marko: racer in hart en nieren

Hands-on praktijkervaring van leidinggevenden: in de racerij cruciaal om een betere brug te slaan tussen mens en machine. Daarnaast, het dwingt respect af bij coureurs. In dat opzicht is de carrière van Helmut Marko een uitstekende aanloop naar zijn huidige rol. Deze man kon zich in dat opzicht meten met de allerbesten.

In 1971 won hij samen met de Nederlander Gijs van Lennep de 24 uur van Le Mans in de Porsche 917K. Een prestatie op zich, toch? Een hele bijzondere. Het duo klokte toen een inmiddels legendarisch record: 222,3 kilometer per uur als gemiddelde snelheid. Dat record bleef 39 jaar staan.

Marko stootte vlak daarna door naar de koningsklasse en verscheen in 1972 en ’73 negenmaal aan de start van een Grand Prix. De negende keer werd zijn laatste deelname als coureur. Tijdens de Franse Grand Prix, raakte de Oostenrijker permanent verblind aan zijn linkeroog. Een steen werd via het wiel van een voorganger dwars door het vizier gekatapulteerd. Een voortijdig eind aan een veelbelovende carrière: “Je denkt eerst dat dit het einde van de wereld is, maar daarna kom je erachter dat er nog een leven daarna bestaat”, reflecteerde hij tegenover een Britse krant.

Verdelende leermeester

Marko is de man met het zwaard van Damocles – machtig in de besluitvorming rondom de coureurscontracten. Als rechterhand van Dietrich Mateschitz, eigenaar van RBR en AlphaTauri, fungeert hij als kopstuk bij Red Bull Racing en het eerdergenoemde zusterteam.

De functie van talent- scout en -manager valt ook onder zijn takenpakket sinds 1999. Zo haalde hij ooit Sebastian Vettel naar Red Bull, evenals Max Verstappen. Die zeggenschap maakt hem evengoed gevreesd. Want tegenover de enkele talentvolle uitschieters, staan inmiddels tientallen namen die het veeleisende juniorenprogramma van de energiedrankjesfabrikant niet overleefden. Kortom: hij is de man die carrières breekt of maakt. Iets wat hem logischerwijs niet bij ieder geliefd maakt.

Zo ondervond ook Mark Webber, die teamgenoot was van Vettel bij Red Bull. De Duitser manifesteerde vier wereldtitels op een rij en was de oogappel van Marko. Zelfs zo erg dat eerstgenoemde zich benadeeld voelde, omdat Vettel een voorkeursbehandeling leek te krijgen van zijn leermeester.

 

Helmut Marko actief als ondernemer

Toen zijn racehart na het ongeluk een nieuwe uitlaatklep zocht, stortte Marko zich op het ondernemersleven en opende hij twee hotels in Graz. Die beheert de teamadviseur nog steeds. Rustiger aan doen? Niet echt, recentelijk zijn er nog twee hotels bijgekomen. Een doctoraat in rechten behoort eveneens tot zijn C.V.

De liefde voor de sport bleef: Marko begon zijn eigen DTM-team in 1989, gevolgd door een Formule 3-team, waarmee in 1989 en 1994 de titel werd veroverd. Tussen 1996 en 2003 volgde de opstap naar de internationale Formule 3000, met als hoogtepunt de kampioenschapswinst in het debuutjaar. Het team fungeerde als broedgrond voor het Red Bull-juniorenprogramma. Gaandeweg vormde dit het fundament voor Red Bull Racing in F1. In 2005 kocht Mateschitz namelijk het kwakkelende Jaguar op en wees Marko aan als operationeel hoofd.

Zijn toewijding op die leeftijd is niet alleen inspirerend, maar ongetwijfeld ook een blauwdruk voor een vitaal en gelukkig leven. Dus niet treuren en denken dat die vervlogen jeugdjaren een dooddoener zijn voor wat nog komt. De illustere carrière van Helmut Marko bewijst het tegendeel, wat een baas.

Tenslotte is de rol van cupido is blijkbaar ook een talent van Herr Marko… Of toch niet? Max Verstappen is inmiddels samen met een andere schoonheid.