De Netflix-film krijgt veel positieve reviews

All Quiet on the Western Front is gebaseerd op het gelijknamige boek van Erich Maria Remarque uit 1928. Hierin volgen we het bloedstollende verhaal van een 17-jarige Duitse soldaat die vecht aan het front tijdens de Eerste Wereldoorlog. Zo ontdekken we hoe hij en zijn vrienden in eerste instantie enthousiast zijn, maar langzaam wanhopig worden en vrezen voor hun leven terwijl ze vechten in de loopgraven.

De film doet het erg goed want op IMDb krijgt het een 7,8 en op RottenTomatoes een score van 92% op basis van 132 professionele reviews en 90% op basis van stemmen van het publiek. Ook bij de organisatoren van de Oscars is dit opgevallen want zij nomineren de film nu in negen categorieën. Hieronder zie je de trailer van de populaire Netflix-film:

De originele film uit 1930 werd verboden

Dit is niet de eerste keer dat All Quiet on the Western Front verfilmd is. In 1930 verscheen er al een Amerikaanse versie van dit verhaal. Deze film werd later in de ban gedaan door de nazi’s in de jaren dertig. Waarschijnlijk omdat het een menselijke kant van de soldaten liet zien. Dit werd gezien als een zwakte en gebrek aan vaderlandsliefde. Voordat de nazi’s aan de macht kwamen, wisten ze ook al het succes van de film te ondermijnen. Ze deden dit door onder leiding van Joseph Goebbels tijdens een bioscoopvoorstelling te gooien met niespoeder en stinkbommen en daarnaast witte muizen los te laten. Niet vreemd dus dat Remarque (de schrijver van het boek) direct vertrok uit Duitsland nadat Hitler de macht greep in 1933.

Later vertelde hij over de relschoppers die de voorstelling verstoorden het volgende: ‘Niemand was ouder dan 20, niemand had in de oorlog van 1914-1918 aanwezig kunnen zijn. Ze wisten niet dat ze 10 jaar later zelf in een oorlog zouden zitten en dat de meesten zouden sterven voor hun dertigste verjaardag.’

Deze YouTuber legt in meer detail uit wat er zo speciaal is aan het origineel uit 1930: