De vuistregel van fooi geven is 10 procent
Traditioneel gezien werd er in Nederland vaak een vuistregel gehanteerd bij het geven van een extraatje: ongeveer tien procent van het totaalbedrag. Dit was een handige richtlijn die mensen konden volgen bij het berekenen van hun fooibedrag. Althans, als je uit eten gaat. “Als je een drankje doet op het terras is vaak naar boven afronden al genoeg”, zegt Anne-Marie van Leggelo, directeur van Het Etiquette Bureau aan het Algemeen Dagblad .
Deze vuistregel lijkt echter steeds minder relevant te worden in de huidige samenleving. Nederlanders geven nu gemiddeld nog maar 2 tot 5 procent fooi. Maar hoe is dat zo gekomen?
Van cash naar pinbetaling
Een belangrijke reden waarom Nederlanders minder fooi geven, is de verschuiving van cash naar pinbetalingen. In toenemende mate worden betalingen digitaal afgehandeld, waardoor er minder gelegenheid is om contant geld te gebruiken voor het geven van fooi. Bovendien zijn er ook steeds meer horecagelegenheden die alleen pinbetalingen accepteren, wat de mogelijkheid om fooi te geven iets beperkt. Je kan natuurlijk een fooibedrag toevoegen aan de pintransactie, alleen blijkt dat veel mensen ervoor kiezen om geen extra bedrag toe te voegen.
Fooi geven in het buitenland
Als we de landgrenzen voorbijgaan, hoeveel fooi moeten we dan geven in het buitenland? Wanneer Nederlanders op reis gaan naar het buitenland, komen ze vaak in aanraking met verschillende gewoontes rondom fooi geven. In landen zoals Amerika is het gebruikelijk dat er al een extra bedrag op de rekening staat vermeld. De fooi vormt namelijk een deel van het salaris. Dit kan leiden tot verwarring bij Nederlandse toeristen, aangezien zij gewend zijn zelf het bedrag te bepalen.
Aan de andere kant zijn er ook landen waarin fooi geven niet gebruikelijk is, zoals Japan. Daar maakt het geven van fooien geen deel uit van de cultuur. Sterker nog, afhankelijk van de situatie en locatie kan het zelfs als onbeleefd beschouwd worden om fooien te geven. Het kan als een neerbuigend gebaar overkomen, alsof je bijvoorbeeld denkt dat het restaurant niet de waarde van hun eigen diensten kan inschatten. Weten jullie dat ook weer, voor als jullie ooit naar Japan op vakantie gaan.