Action heeft doorgaans ‘meer voor minder’ dan Big Bazar
Het brede assortiment van de Action is één van de voornaamste redenen voor een groot publiek om er te winkelen. Daarnaast dragen de lage prijzen ook bij aan de populariteit van de winkel: koopjesblog Gierige Gerda omschrijft de Action als een warenhuis waar ze werkelijk alles verkopen. Ondanks het feit dat een winkel als de Big Bazar ook erg goedkoop is, is de Action doorgaans nog net iets goedkoper. Toch is dat niet de enige reden dat de Action veel massaler bezocht wordt dan de Big Bazar: een legio aan andere factoren speelt daarbij ook een rol.
Action speelt in op het verrassen van de bezoekers
Een bewuste strategie van Action, waarmee de winkel zich op slinkse wijze onderscheidt van Big Bazar, is het verrassen van de winkelbezoekers met bijzondere of unieke producten. De winkel moet het dus niet alleen hebben van een breed, maar ook van een onderscheidend assortiment. Dit moet onder andere de sobere aankleding van de winkels compenseren. Action geeft namelijk geen onnodige bedragen uit aan de inrichting van hun filialen aangezien de winkel vooral functioneel wil zijn, en laten we eerlijk zijn: dat is wel echt te zien. Het gevolg daarvan is namelijk een vrij kale winkel, met stenen vloeren en rollende rekken die koud en kil aan kan voelen. Dat geldt niet voor een winkel als Big Bazar: er ligt bijvoorbeeld vloerbedekking, waardoor de winkel warm en gezellig aanvoelt. Een gevolg daarvan is natuurlijk niet dat de klant het niet aangenaam vindt, maar wel dat de producten automatisch duurder ogen dan bij Action.
De locatie van de filialen speelt ook een belangrijke rol
De winkelfilialen van Action bevinden zich vaak op de eerste etage of op een industrieterrein. Hierdoor krijgen de klanten het gevoel dat ze een eerlijke prijs betalen voor hun product. Big Bazar bevindt zich vaak middenin het centrum, waardoor de winkel opnieuw een statiger imago heeft en de winkel allure uitstraalt.
Bovendien hebben we door de jaren heen steeds meer vertrouwen gekregen in de producten van de Action: in het verleden kochten we er doorgaans alleen maar producten waar we geen hoge eisen aan stelden, bijvoorbeeld papier. Tegenwoordig is dat anders: Action heeft een betrouwbaar assortiment met verschillende A-merken opgebouwd, terwijl Big Bazar vaak onbekendere merken in de schappen heeft staan. Hierdoor kunnen de klanten minder goed inschatten of de prijs-kwaliteit verhouding klopt, terwijl ervaring ons leert dat deze bij Action wel snor zit. Zelfs de huismerken van Action worden door de Consumentenbond als betrouwbaar bestempeld, waardoor men weet dat de lage prijs van een product niet automatisch ten koste gaat van de kwaliteit ervan.
Bron: Editie NL