Het verschil tussen harde en zachte banden in de Formule 1
Welke soort banden een Formule 1-coureur het liefst gebruikt, heeft met veel verschillende dingen te maken. Zachte F1 banden blijven makkelijker aan de baan plakken. Daarom zorgt het ook voor meer grip, het nadeel is alleen dat deze banden ook sneller slijten en een coureur dus vaker een pitstop zou moeten maken als de banden teveel schade hebben. Als je kijkt naar de gemiddelde tijd van een pitstop (3.65 seconden) in de Formule 1, kan dit zomaar grote invloed hebben op de uiteindelijke plek van de coureur.
Wist je trouwens dat de snelste pitstop ooit op de naam van het team van Max Verstappen staat?
Per race kiest een team welke banden het beste zijn. Hierbij wordt niet alleen gekeken naar het circuit, maar ook naar de weersomstandigheden. We zetten de soorten banden voor je op een rijtje.
De Pirelli F1-banden hebben verschillende kleuren: wit, geel en rood
Hoewel er in het seizoen van 2018 maar liefst 7 verschillende kleuren waren in de banden van de Formule 1-wagens, zijn er in het seizoen van 2021 maar drie verschillende kleuren: wit (hard), geel (medium) en rood (soft).
Binnen deze kleuren zijn er verschillende ‘compounds’, waarmee de hardheid wordt aangeduid.Hierbij geldt C1 als het hardst en C5 als het zachtst. Hierdoor is het totaal aantal banden dit seizoen stukken hoger dan voorheen, alleen wordt het anders aangegeven dan een aantal jaar terug.
Formule 1-banden voor regen
Naast deze banden heb je in F1 ook nog banden voor als het regent of geregend heeft. Intermediate banden zijn groen. Dit zijn banden voor wanneer de baan een beetje nat is. Als het echt regent heb je daarvoor speciale regenbanden, die kun je herkennen aan de blauwe kleur.
Zoals je ziet, zijn is er behoorlijk veel keuze die je moet maken binnen de Formule 1. Maar als het om keuzes gaat, is dit nog maar het topje van de ijsberg. Want er worden elk jaar vele aanpassingen gedaan aan de F1-wagens.