Ja, de Rolls-Royce Cullinan Black Badge is een zware jongen – letterlijk en figuurlijk. Met ruim 2.600kg schoon aan de haak begrijp je wel waarom, maar eenmaal in de vierwieler zelf zul je daar vrij weinig van merken. Tuurlijk zit je heerlijk ruim, maar het voelt alsof je samen met de wagen als het ware over het asfalt zweeft. Rolls-Royce al járen garant voor ultiem luxueuze het verkeer te trotseren. Daar betaal je tenslotte ook een degelijk zakcentje voor. Zo’n €585.000. De reguliere Cullinan kost €415.225 euro. Wees nou even eerlijk, dit wil jij ook.

CS01 CS03

Vermogen van de Rolls-Royce Cullinan Black Badge

De Black Badge editie staat garant voor totaal 600 pk en 900 Nm, mede dankzij de 6,75-liter V12. Niet dat je deze auto op de kop tikt voor z’n paardenkracht, maar toch een leuk gegeven. De reguliere Cullinan sprint in 5,2 seconden naar 100 km/u en is begrensd op 250 km/u. De Cullinan Black Badge is ietsjes sneller en doet er slechts 4.9 seconden over.

 

Het uiterlijk van De Black Badge

Maar dat compenseert ‘m weer in de totale look. De Black Badge klinkt intimiderend. Dat is ook de bedoeling. Je haalt ‘m dan ook vanwege z’n intimiderende, maar toch luxe look. De 22-inch velgen zijn voor Roll-Royce voor het allereerst in de historie van Rolls-Royce omvangen door gekleurde remklauwen. De Cullinan is in de wereld geroepen om een wat jongere doelgroep te benaderen, dus dat verklaart het enigszins. Zoals we van Rolls-Royce verwachten is het interieur pikzwart, waardoor de iconische de hemelverlichting goed tot zijn recht komt. De sterrenhemel is opgemaakt uit wel 1.344 optische vezels. De 23 carbon fiber componenten in het interieur kosten elk 21 dagen om te maken. Er zit dus veel ambacht in, en dat is dubbel en dwars terug te zien. Maar oordeel vooral zelf.

Fan van de meest luxueuze onderwerpen? Eerder bracht Floris Wyers (Pure Luxe) ook al een bezoek aan het duurste landgoed dat ons land kent: De Wielewaal. Check de video hier.