De start van NØLSON met 8.000 euro en een goed idee

“Tijdens mijn studie ondernemerschap liep ik zelf tegen een probleem aan dat later de start van NØLSON werd: “waar koop ik een hoog kwalitatief overhemd voor een eerlijke prijs?” Grote ketens zijn betaalbaar maar van slechte kwaliteit, en het alternatief is een luxe merk dat naast erg duur (100 – 150 euro voor een overhemd) ook vaak te formele overhemden biedt. De tussenweg bestond eigenlijk niet: een goed shirt voor een eerlijke prijs. Dat gat heeft NØLSON opgevuld.”

Groei tijdens de afgelopen 7 jaar

Niek vertelde dat het begin zwaar was, het bestond uit vallen en opstaan. Echter heeft zijn doorzettingsvermogen en het vertrouwen in het merk gezorgd voor de groei: een fysieke winkel, de uitbreiding van het team én de uitbreiding van de collectie mannenkleding.

“Na de oprichting in 2016 bleek eigenlijk snel hoeveel behoefte er was aan een merk als NØLSON. De eerste shirts werden verkocht aan supportende vrienden en kennissen. Het eerste jaar was niet altijd makkelijk en ik heb uit nood destijds ook mijn woning in Amsterdam moeten verlaten omdat het geld op was, maar na een jaar begon het toch wel aardig te lopen. Via via kregen we bekendheid en de orders begonnen binnen te stromen; het werd een groot succes. Twee jaar na de oprichting konden we al onze eerste vestiging openen op de Govert Flinckstraat. Inmiddels was ik ook weer weg bij mijn ouders en terug in een eigen woning in Amsterdam, gelukkig.”

NOLSON-Nicolaas-Koedam

“Kort na de eerste opening is er uitbreiding geweest in het team en is Janne erbij gekomen. Sindsdien zijn er nog twee teamleden bijgekomen en werken we nu met z’n vieren full-time aan NØLSON. Toen ik net begon kon ik me niet voorstellen dat er enkele jaren later vier harde werkers bij mijn onderneming betrokken zouden zijn.”

“De afgelopen jaren zijn we verder vooral bezig geweest met groeien als bedrijf en met het uitbreiden van de collectie. Recentelijk is onze flagship store op een fantastische locatie in de Pijp geopend. Die grote winkelruimte was ook nodig, want we bieden inmiddels heel wat meer aan dan overhemden. Zo verkopen we nu naast shirts eigenlijk alle basics voor boven de riem voor heren. Sweaters, hemden, polo’s, jasjes en vesten; en we gaan nog veel meer variëren in kleur en collectie de komende jaren.”

nolson flagship store winkel in amsterdam

Waarom is NØLSON zo’n groot succes?

Volgens de boys achter NØLSON ligt het succes bij het opvullen van een gat in de markt. Ze kwamen met iets wat er simpelweg nog niet was, maar waar wel enorm veel vraag naar was. Ook wordt het belang van duurzaam ondernemen benadrukt, wat hoog in het vaandel staat bij het Nederlandse kledingmerk.

“We hebben een gat in de markt opgevuld met kwalitatieve basics voor een goede prijs; deze zijn moeilijk te vinden bij grotere ketens. Daarbij onderscheiden we ons met drie punten van het gros. Naast de prijs-kwaliteitsverhouding is de branding van NØLSON in mijn ogen sterk. Het is specifiek gericht op de jonge man en we zorgen dat deze ook via specifieke platformen als Instagram, Facebook en MAN MAN wordt bereikt. Het derde punt is het design: het ontwerp is clean. Geen fleurige boorden of opvallende knopen, maar gewoon een mooi shirt. Daarbij is de pasvorm perfect voor het figuur van de jongere man. Het zit dus goed en is eigenlijk altijd geschikt. Deze succesformule zorgt ervoor dat we nu al zo’n 80.000 shirts hebben verkocht.”

NOLSON overhemden Amsterdam

“Ook focussen we ons veel op duurzaam ondernemen. Wie ben je ook nog als je dat niet doet in 2023? Onze manier van duurzaam zijn is beschikbaarheid. We doen niet aan seizoensgebonden producten waardoor onze items het gehele jaar relevant zijn voor de drager. Alle shirts die worden geproduceerd, worden ook daadwerkelijk verkocht en zijn nooit out of stock. Door niet te doen aan seizoensitems en sales van ‘oude collecties’, ga je overproductie en overconsumptie tegen en ben je mega sustainable.”

Toekomstplannen

Niek is ervan overtuigd dat hij met NØLSON tot de top 5 van kledingmerken van Nederland kan behoren. Dat is dan ook het toekomstplan: blijven groeien en ontwikkelen om dit uiteindelijk te kunnen behalen. Daarbij hoort het uitbreiden van de collectie om nog meer kwalitatieve basics voor de man aan te kunnen bieden.

niek koedam nolson kledingmerk nederlands heren

“Voor de nabije toekomst ligt de focus vooral op het uitbreiden met kleuren en modellen van de hardlopers. Dit zijn vooral de quarter zip en het polo shirt: beide zijn enorm populair en momenteel (nog) in een beperkt aantal kleuren verkrijgbaar. Dit gaan er komend jaar heel wat meer worden.”

Sale: daar deed je toch niet aan?

Aangezien NØLSON duurzaam bezig is – en zich niet bezighoudt met seizoensgebonden producten – doen ze normaal niet aan een sale. Echter gaat daar voor deze ene keer verandering in komen. Om hun zevenjarig bestaan te vieren, geeft NØLSON nu 24 uur lang een exclusieve korting.

nolson half zip sweater

THE QUARTER-ZIP NAVY

NØLSON €71,96 (20% korting) Shop nu
wit overhemd heren goed

Stockholm

NØLSON €55,96 (20% korting) Shop nu

Of je nou een basic sweater zoekt, een clean wit overhemd of een longsleeve polo; bij NØLSON scoor jij alle basics die je nodig hebt. Check de website van NØLSON of bezoek de flagship store (Gerard Douplein 2, Amsterdam).

In samenwerking met NØLSON