Het vertrouwensgebrek zet men aan het denken
Wat opvalt is het feit dat de huidige markt een situatie heeft gecreëerd die een gebrek aan vertrouwen met zich meebrengt. Het is belangrijk om te weten dat de hedendaagse consument (zowel particulier als in bedrijfsvorm) te vaak de nodige twijfel heeft. Of dat nu bij een aankoopproces is, een dienst of een abonnementsvorm: men kan niet blindelings vertrouwen op de besproken zaken. Een ontwikkeling die, zeker met de toenemende individualisatie, steeds ernstigere vormen aan gaat nemen.
De markt van de Cryptocurrency is daar op dit moment het meest sterke voorbeeld van. Aan de ene kant hebben we een technologische ontwikkeling die op papier heel erg veelbelovend is, aan de andere kant hebben we een markt die alle kanten op springt en dus weinig kenmerken van een goed fundament vertoont. Kortom: de massa heeft werkelijk waar geen idee wat wijsheid is. Moet men erin meegaan of niet. Moeten we ergens in geloven of niet – nobody knows. Juist daarom is het belangrijk om een bepaald vertrouwen te creëren. Trustier is de Nederlandse onderneming die dat vertrouwen wil gaan faciliteren. Een ontwikkeling van Nederlandse bodem, op basis van een systeem waar wij bij MAN MAN heilig in geloven – dat vraagt om verdieping.
Trustier faciliteert een vertrouwensnorm
Vertrouwen is natuurlijk een breed begrip. Het is iets wat voor iedereen een andere lading heeft en wat nooit hetzelfde zal zijn. De een vertrouwt na het hebben van een telefoongesprek, de ander wil een face-to-face gesprek alvorens z’n vertrouwen uit te spreken. Kortom, vraag aan 100 mensen op straat wat ze verstaan onder vertrouwen en je zult 100 verschillende antwoorden krijgen. Trustier is in het leven geroepen om dit probleem te tackelen middels een meetbaar systeem. Klinkt interessant, maar is het ook werkbaar?
Uiteraard kunnen we daar een simpel antwoord op geven: de praktijk moet het leren. Je kunt op papier alles tot in de puntjes uitwerken, maar zodra het werkelijkheid wordt begint de echte test pas. Ondanks dat, is het toch iets waar wij persoonlijk wel oren naar hebben. Laten we wel wezen: een gratis platform dat ons in staat stelt om vertrouwen te meten en te monitoren: dat komt altijd goed uit toch?
Blockchain-technologie gebruiken voor het uitspreken van vertrouwen
De formule van Trustier is in essentie heel simpel. Het platform is gebouwd als een gecentraliseerde oplossing en wil daar de Blockchain-technologie op toepassen. In de basis begint het bij een proces tussen zender en ontvanger, waarbij de ontvanger z’n vertrouwen uitspreekt. Denk bijvoorbeeld aan jezelf als consument die een product koopt van Apple. Nadat jij je iphone gekocht hebt, heb je een oordeel over het proces en het aangeschafte product. Ben je tevreden? Dan waardeer jij Apple met behulp van Trustier.
Je schenkt aan Apple een bepaalde hoeveelheid Trustcoins. Deze coins worden gezien als pijlers voor het vormen van een zogenaamde individuele vertrouwensscore. Trustier noemt dit de ‘Trust Tier’. Deze Trust Tier laat aan andere mensen zien hoe erg jij als bedrijf, individu of platform te vertrouwen bent. Logischerwijs: hoe hoger je Trust Tier, hoe hoger het vertrouwen van mensen die al een samenwerking met je zijn aangegaan. In het verlengde daarvan kunnen potentiële nieuwe klanten bijvoorbeeld besluiten met je in zee te gaan.
De Trust Tier is van toepassing op vrijwel ieder aspect
Het gaat verder dan enkel de aanschaf van een product. Goed samenwerken met een collega, een oppas hebben voor je kind of je vrienden die je uit de brand hebben geholpen. Kortom, bij alle situaties waarin je een vertrouwenskwestie als prioriteit beschouwt, is Trustier een ideale oplossing. Althans, zo positioneert het nieuwe platform zich. Wat ons betreft een veelbelovend initiatief. Het is mooi dat er, in tijden van individualisatie, toch nog een platform in het leven wordt geroepen dat kennis deelt en daarmee enige transparantie weet te realiseren.
Een competitieve manier om je best te doen voor elkaar
Wat misschien nog wel het leukste is en dat is eerlijk gezegd de reden dat wij op de redactie heil zien in deze technologie, is het feit dat er soort van verkapt competitie-element ontstaat. Stel je voor, jij meldt je samen met je vrienden aan op Trustier. Zodra je weet dat je vrienden gebruik maken van het platform is het meteen een uitdaging om zoveel mogelijk Trustcoins te verdienen én uit te delen. Want, hoe je ’t ook inpakt: niemand wil bestempeld worden als ‘onbetrouwbaar’. Stiekem durven we zelfs te stellen dat het voor een goede impact zou kunnen zorgen op het gedrag van jezelf en de mensen om je heen.
Of het ook daadwerkelijk zover komt, dat is nog even afwachten. We moeten bekennen dat het principe eentje is waar wij wel heil in zien. Of het op de juiste wijze is vormgegeven, daar is het te vroeg voor om uitspraken over te doen. Wel kunnen we met recht zeggen dat het gebrek aan vertrouwen (in welke situatie dan ook) met de dag lijkt toe te nemen. Een goed moment dus om mensen enige houvast te geven en ze een kans te bieden om vertrouwen opnieuw te realiseren én te stabiliseren.