Tesla model S 75D is het instapmodel van deze serie
De Tesla model S is beschikbaar in drie verschillende versies: De 75D, de 100D en het topmodel de P 100D. De instapper beschikt zoals de naam al doet verklappen over 75kWh batterij en een actieradius van 490 kilometer. Dit alles voor een prijs vanaf 90.620 euro. Dit is natuurlijk wel zonder alle extra opties. Het is weliswaar een dure bolide, maar de return on investment is dan ook alles behalve karig te noemen.
Standaarduitrusting van de auto
Ondanks het feit dat ‘ons’ exemplaar niet met alle opties is uitgerust, is de standaarduitrusting van de Tesla model S 75D niet mis. Opladen is geen probleem door de bijkomende oplaad-installatie voor thuis en toegang tot het snelgroeiende supercharger-netwerk van Tesla. Daarnaast krijg je een 17-inch touchscreen met navigatie aan boord en een HD-achteruitrijcamera. In de auto zit WiFi en een 4G internetverbinding zodat je altijd verbonden bent. Bellen in de auto is zelfs met het autonoom rijden van Tesla geen aanrader en dus is er ook bluetooth voor bijvoorbeeld handsfree bellen.
Naast een HD-achteruitrijcamera zijn er automatisch dimmende spiegels, elektrisch inklapbare en verwarmde zijspiegels, Adaptieve LED bocht-verlichting, verwarmde stoelen met chauffeursprofiel en diverse veiligheidstechnologieën om het rijden zo comfortabel mogelijk te maken.
Comfort is key
Zo comfortabel mogelijk rijden staat hoog in het vaandel bij Tesla. Kijk maar naar alle snufjes die weggebruikers een zo perfect mogelijke rijervaring bieden. Naast de zaken die zorgen voor een prettige rit van A naar B zijn er veel aspecten die ervoor zorgen dat rijden in de Tesla een waar rustmoment wordt. Vooral met de koude winterdagen op komst heeft de Tesla verstelbare verwarmde stoelen, stoelverwarming in de hele cabine en zelfs een verwarmd stuurwiel.
De oplaadtijd
Essentieel bij het rijden in een elektrische auto is het bereik. Eerder benoemde we de actieradius van 490 km al. In werkelijkheid gaat hier vaak – afhankelijk van diverse omstandigheden – zo’n 20/30% vanaf. Wanneer de accu leeg is, zijn er verschillende mogelijkheden om de auto op te laden. Afhankelijk van de type aansluitingen, laadt de Tesla thuis de batterij op met zo’n 50 tot 85km per uur. Bij een Tesla Supercharger is de auto volledig opgeladen binnen 30-60 minuten.
Weggedrag van de Tesla
De batterij van de Tesla model S 75D is verwerkt in de bodemplaat. Hierdoor ligt de auto met het zware gewicht als een blok op de weg, maar rijdt het nog steeds erg soepel. Tesla staat natuurlijk bekend om het autonoom rijden. Het enige wat jou te doen staat is op 2 knoppen drukken en je handen & voeten in spanning loslaten om de Tesla haar werk te laten doen. Ondanks dat het in Nederland wettelijk illegaal is, is het wel mogelijk de optie erbij te kopen. Naast het volledig zelf rijden zijn er genoeg – wel wettelijk goedgekeurde – functies die het weggedrag van zelfs de slechtste bestuurder van Nederland nog drastisch doen verbeteren. Zo zijn problemen met inparkeren verleden tijd door een functie die de auto zelf in laat parkeren.
Naast de geweldige cijfers op sportief en prestatief gebied, leent de auto zich qua ruimte als perfecte gezinsauto. Veel ruimte voor personen en ook nog eens een gigantische kofferbak. Is dit niet genoeg? dan is er zelf voorin de auto nog een “kleine” opbergruimte voor bijvoorbeeld sporttassen.
Alles draait om de bestuurder
Het openen van het panoramadak, aanpassen van muziek, verwarming en airconditioning kan allemaal met een aanraking van het 17-inch touchscreen. De auto heeft een speciale beschermingsmodus tegen biologische aanvallen en er is een geluidstechniek die de auto laat klinken als een opnamestudio. Tesla past haar auto’s zoveel mogelijk aan op alle mogelijke wensen die jij maar kan bedenken, en waar je niet eens aan zou denken. Mocht jij deze bolide kopen, dan ben je dus verzekerd van zeer veelzijdig futuristisch rijden – dat willen we allemaal wel toch?
Zie hier ook een van de meest bijzondere Marktplaats-vondsten van dit jaar: een Volkswagen XL1