Kindertekeningen leggen soms vorm van hoogbegaafdheid bloot

De kindertekening kunnen zeker in tijde van het falende Nederlandse onderwijssysteem een uitkomst bieden op zoek naar antwoorden op de vraagstukken van ouders. Talenten van kinderen op scholen worden nu simpelweg gewoon niet benut – en zeker niet die van kinderen die hoogbegaafd zijn, die vaak behoefte hebben aan meer uitdaging en complexiteit. Kindertekeningen kunnen helpen deze mate van hoogbegaafdheid op te sporen en bloot te leggen. Hoe zit dat?

Volgens psycholoog Sven Mathijssen kunnen bepaalde kenmerken in kindertekeningen van 4- en 5-jarigen, zoals tanden of een taille, er namelijk op wijzen dat het kind later extra uitdaging op school nodig heeft. Hij liet, in het kader van een onderzoek door de Tilburgse Universiteit, 200 4- en 5-jarigen op school een tekening van een mens maken. Daarna bekeek hij of deze tekeningen één of meer bijzondere kenmerken bevatten. Bij 4-jarigen waren dit onder meer wimpers, een mond bestaande uit twee lijnen in plaats van één, of een neus die uit meer bestaat dan alleen een cirkel. Bij 5-jarigen waren dit bijvoorbeeld tanden, een taille en voeten getekend vanuit ander perspectief dan dwars, bijvoorbeeld van boven.

Ongeveer 70% werd goed voorspeld

Twee jaar na dato werd aan de ouders van kinderen waarvan de tekening één of meer bijzondere kenmerken bevatten gevraagd hoe het het desbetreffende kind verging op school. Wat bleek? Het wel of niet tekenen van de bijzondere kenmerken bleek voor ongeveer 70 procent goed voorspeld of kinderen verrijkt onderwijs of regulier onderwijs kregen.

Volgens de psycholoog is het belangrijk om hier niet te makkelijk over te denken. Hij benadrukt dat bijvoorbeeld het tekenen van wimpers door een 4-jarige niet per definitie zegt dat deze hoogbegaafd is, maar dat het vaak hoogstens extra reden is om het kind in de gaten te houden en te kijken of het niets tekort komt. Maar opvallend is het in ieder geval wel!