Opstap naar de Formule 1

De populariteit van de Formule 1 (en ook de Formule 2) is de laatste jaren gigantisch gestegen. Dat komt onder meer door Liberty Media, sinds 2016 de Amerikaanse eigenaar van de Formule 1, die van de sport een aantrekkelijk en commercieel evenement hebben gemaakt, dat zich inmiddels als een olievlek over de wereld spreidt – in positieve zin dan. De Nederlandse populariteit heeft echter een hele andere oorzaak: Max Verstappen. De Limburger heeft al twee wereldtitels op zak en is in 2023 op uiterst dominante wijze op weg naar zijn derde. Ook een reden voor de populariteit van de F1 is natuurlijk de grote snelheden en daarmee gepaarde risico’s, die eigenlijk in elke raceklasse is terug te vinden.

Ook in de Formule 2, de raceklasse net onder de Formule 1. Deze klasse is over het algemeen minder bekend, maar wel een bijzonder belangrijke raceklasse. Vele coureurs gebruiken de F2 als opstap naar de F1. Van de huidige grid alleen al waren onder meer Charles Leclerc, George Russell, Alex Albon en Lando Norris actief in de F2.

Wat is het snelheidsverschil tussen de Formule 2 en Formule 1?

Over het algemeen is de Formule 2 een vrij representatief beeld van wat de Formule 1 te bieden heeft. Hoewel de snelheden tussen de F2 en F1 nog behoorlijk verschillen, wat goed te zien is in onderstaande video:

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Formula Reels (@f1reels_)

Maar hoe hard gaan de wagens in de F1 en F2 nou eigenlijk? Formule 2-bolides waren in het seizoen 2022 gemiddeld tussen de tien en vijftien seconden langzamer dan F1-wagens. Met 335 kilometer per uur ligt de topsnelheid ook een stuk lager dan van de Formule 1, dat 360 kilometer per uur als maximumsnelheid heeft. Hoewel Valtteri Bottas in 2016 op het circuit van Bakoe in Azerbeidzjan liefst 378 kilometer per uur wist te behalen, maar dat is echt uitzondering.

Ook qua salarissen verschilt de Formule 1 significant met de Formule 2. Dit zijn de top 10 rijkste Formule 1-coureurs.