Retourzendingen na het online shoppen

Online shoppen heeft alles veranderd. Met een paar klikken heb je toegang tot een eindeloze selectie kleding, schoenen, accessoires en meer. Maar met gemak komt ook een keerzijde: retourneren is tegenwoordig net zo normaal als bestellen. Nederlanders, de Europese hooghouders van retourzendingen, sturen massaal pakketjes terug. Bij grote webshops ligt het retourpercentage vaak tussen de 30 en 50 procent.

Wat gebeurt er met al die retour items?

Het begint allemaal wanneer jouw retourzending het distributiecentrum bereikt. Daar wordt het (vaak) grondig gecontroleerd op eventuele schade of gebruikssporen. Vervolgens wordt het opnieuw verpakt, klaar voor een eventuele volgende bestelling. Maar wat als jouw retourzending niet door de keuring komt? Helaas belandt een deel ervan in de hoek om verschillende redenen. Sommige bedrijven vinden het te duur om producten te controleren en kiezen ervoor om alles direct te vernietigen. De totale waarde van geretourneerde kleding en elektronische producten die in 2022 in de EU zijn teruggestuurd komt uit op 21,74 miljard euro op basis van onderzoek. En Trouw meldde onlangs dat maar liefst een derde van de retourzendingen wordt vernietigd. Bizar!

Gevolgen van het retourneren

De wereld van retourneren brengt niet alleen extra kosten (waar we vaak niets van meekrijgen) met zich mee, maar heeft ook serieuze gevolgen voor het milieu. Denk aan de CO2-uitstoot en de verspilling van verpakkingsmaterialen. Jaarlijks blijven miljoenen kledingstukken onverkocht, waarvan een aanzienlijk deel wordt vernietigd of verwerkt tot andere producten. Het is een weinig bekend en soms zelfs verborgen aspect voor de mode-industrie.

Wat kun je doen om het beter te maken?

Als consument zelf hebben we ook een verantwoordelijkheid. Door bewuster winkelen en minder impulsief te retourneren, kunnen we bijdragen aan een duurzamere en goedkopere toekomst. Let bijvoorbeeld goed op de maten en afmetingen voordat jij (of je partner) bestelt en overweeg of die zes verschillende maten van dat ene kledingstuk echt nodig zijn.

Het retourproces is een complexe en soms ondoorzichtige wereld, waarin gemak en duurzaamheid tegen elkaar in gaan. Terwijl wij als consumenten genieten van het gemak van retourneren, dragen ze bij aan problemen van overmatige verspilling.