Stop met slechte gewoontes

De nummer één regel voor een gezond leven is dat je een gezond leefpatroon hebt. Dit houdt in: stop met je slechte gewoontes. Hiermee doelen we vooral op roken en het drinken van alcohol, wat een zeer slechte invloed heeft op je gezondheid. Ze zijn de oorzaak van veel ziektes die mensen op latere leeftijd zullen krijgen en ze hebben een negatief effect op je energie.

 

Eet regelmatig

Goede en gezonde voeding is belangrijk om fit te zijn. Zorg ervoor dat je 3 maaltijden per dag eet en eet niks meer in de laatste 3 uur voordat jij gaat slapen. Als je een gezond dieet volgt, word je leven overzichtelijker en je lichaam zal het serieus waarderen. Je humeur zal ook verbeteren en je voelt je frisser en energieker.

 

Drink genoeg water per dag

Gehydrateerd blijven is belangrijk. Water drinken kan uitdroging voorkomen, wat kan leiden tot onduidelijk denken, stemmingswisselingen, oververhitting van je lichaam en constipatie en nierstenen. Ja, niet iets wat je echt zou willen in je leven. Het wordt aanbevolen om elke dag minstens twee liter water te drinken.

langer en gezonder leven tips

Denk positief

Een gezonde geest betekent een gezond lichaam. Als je constant negatief denkt, zal dat zich vaak uiten in lichamelijke pijn en mentale ziektes. Het is dus belangrijk om positiever over onszelf en het leven te denken. Betekent dit dat je nooit een negatieve gedachte in je leven kunt hebben? Nee, natuurlijk heeft iedereen zijn slechte dagen. Echter mag dit niet een gewoonte worden.

 

Hygiëne en een beter binnenklimaat

Besteed aandacht aan je persoonlijke hygiëne en een schone leefomgeving. Douche regelmatig, eet gezond en zorg voor je lichaam. Zorg er ook voor dat je huis schoon. Als je huis rommelig en vies is, zal je geest dat ook zijn. Maar een schoon en opgeruimd huis doet wonderen voor je geest. Iets wat vaak wordt onderschat, is de luchtkwaliteit in je woning. Gezien het feit dat jij een groot deel van jouw leven thuis doorbrengt, is dit dé plek die spik en span dient te zijn. Een goede luchtkwaliteit is daar ook onderdeel van. Wist je bijvoorbeeld dat de luchtkwaliteit binnen wel 2 tot 5 keer slechter kan zijn dan buiten?

Met een luchtreiniger zorg je ervoor dat de luchtkwaliteit binnen verbetert doordat onder andere virussen, allergenen, (fijn)stof en pollen uit de lucht verwijderd worden. Tip van de redactie: schaf een Philips luchtreiniger aan. Deze luchtreiniger scant de lucht 1000x per seconde om ultrafijne deeltjes te detecteren om vervolgens via het voorfilter, HEPA-filter en koolstoffilter de lucht te reinigen. Zo zorg je voor een beter binnenklimaat.

 

Zorg voor een goede nachtrust

Slaap niet minder of meer dan 8 uur per dag. Waarom? Te veel slapen maakt je overdag somber, terwijl een slaaptekort je productiviteit vermindert. Zorg er dus voor dat je op redelijke tijden slaapt, dat je je comfortabel voelt en probeer minder tijd op je telefoon door te brengen.

 

Sport regelmatig

Lichaamsbeweging kent zowel fysieke als mentale voordelen. Iedereen kan baat hebben bij lichaamsbeweging, ongeacht leeftijd, geslacht of fysieke mogelijkheden. Het verbetert je algehele gezondheid en vermindert het risico op veel chronische ziekten.

tips gezond leven

Blijf dichtbij de mensen van wie je houdt

Is er iets beters dan de tijd die we doorbrengen met onze geliefden? Nee hè? Omring jezelf meer met mensen van wie je houdt en waar je zoveel mogelijk om geeft. Dit zijn mensen die je een gelukkiger gevoel geven en je te steunen wanneer je het moeilijk hebt.

 

Train your brain

Het trainen van je geest en het versterken van je geheugen is altijd een pluspunt. Een hersenoefening alles zijn wat je hersenen een beetje laat werken. Het belangrijkste is dat jij iets vindt wat jij zelf leuk vindt. Ben je een lezer? Pak een boek. Hou jij meer van een goede puzzel of een spel? Grijp dan naar je sudoku boekje.